بورس کالا

ماشین توزیع رانت فعال می شود؟/عقبگرد اقتصاد

به گزارش سرمایه ایرانی،افشین جاوید در گفت و گو با سرمایه ایرانی اظهارات بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی را مورد نقد و بررسی قرار داد و افزود : اظهارات اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که علت افزایش قیمت مسکن عرضه سیمان و فولاد در بورس کالاست، با واقعیت همخوانی ندارد. چرا که گرانی‌های موجود در کشور ریشه در ناترازی‌های اقتصادی دارد که شامل ناترازی در بودجه، انرژی ، صندوق‌های بازنشستگی و بانکی می شود.

وی افزود: با بررسی تاریخ تصمیم های اقتصادی کشور، مشاهده می کنیم که قیمت‌گذاری دستوری آثار مخربی را به همراه داشته است. در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ که طرح مسکن مهر اجرایی شد، قیمت‌گذاری دستوری سیمان و فولاد و حتی مواد اولیه مثل کاشی و سرامیک باعث ایجاد یک رانت و فسادعظیمی در این حوزه ها شد.

کارشناس بازار سرمایه خروج سیمان و فولاد از بورس کالا را عقبگرد در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در صورتی که اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر خروج فولاد وسیمان از بورس کالا اجرایی شود، عقبگرد در اقتصاد را شاهد خواهیم بود و ضربه جدی به این صنایع وارد خواهدشد.

مدیر دپارتمان بازار سرمایه اندیشکده کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف، در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه این صنایع برای کشور ارزآوری بسیار خوبی دارند و درصورت تضعیف فولادی‌ها و سیمانی هاممکن است قیمت نرخ ارز افزایش پیدا کند.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!