بورس کالا

مراحل خرید آهن از بورس کالا چگونه است؟

به گزارش سرمایه ایرانی، بورس کالا به عنوان یک بازار متمرکز برای خرید و فروش کالاهای صنعتی و معدنی، به خریداران امکان می‌دهد تا به صورت مستقیم از تولیدکنندگان معتبر آهن، محصولات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

این روش، عملکرد شفاف و قابل اعتماد را فراهم می‌کند و به خریداران کمک می‌کند تا از قیمت‌های رقابتی و تأمین مطمئن کالا بهره‌مند شوند. مراحل خرید آهن از بورس کالا شامل چند مرحله مهم است. در ادامه این مقاله از وب‌سایت فروشگاه اینترنتی آهن رسان به این پرسش که مراحل خرید آهن از بورس کالا چگونه است اشاره خواهیم کرد.

عوامل موثر بر قیمت آهن در بورس

قیمت آهن در بورس تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفته است. همچنین قیمت میلگرد در مشهد هم از جمله موضوعاتی است که در کنار تیرآهن سبک و سنگین قیمت آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از عوامل مؤثر بر قیمت آهن در بورس تقاضا و عرضه این کالا در بازار است. افزایش تقاضا و کاهش عرضه می‌تواند به افزایش قیمت منجر شود. همچنین، شرایط اقتصادی عمومی و رشد بنیادی بخش ساخت و ساز نیز تاثیرگذار هستند. قیمت فلزات دیگر مانند مس و آلومینیوم، نرخ تورم، تغییرات نرخ ارز و سیاست‌های دولتی نیز می‌تواند بر قیمت آهن در بورس تأثیر بگذارد. علاوه بر این، عوامل منطقه‌ای مانند حمل و نقل و واردات و صادرات نیز نقشی در تعیین قیمت آهن در بورس خواهند داشت.

خرید انواع مقاطع فولادی از بورس

در ادامه مطلب به چگونگی خرید انواع مقاطع فولادی از بورس پرداخته می‌شود:

انتخاب کردن کارگزاری مناسب

برای انجام معاملات خرید و فروش میلگرد و استعلام قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد، به عنوان یک شخص حقوقی یا حقیقی، به انتخاب کارگزاری مناسب از کارگزاران معتبر و تأیید شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار نیاز دارید. این کارگزار تمامی امور مربوط به ارائه سفارش، خرید و فروش سهام را برای شما را بر عهده خواهد داشت.

دریافت کد مشتری

پس از انتخاب یک کارگزار مناسب، برای شرکت کردن در سازمان بورس و داشتن فعالیت در بازار، نیاز به دریافت یک کد مشتری دارید. برای دریافت این کد، شما باید از طریق کارگزاری خود درخواست دهید و اقدامات لازم را انجام دهید. لازم به ذکر است که این مرحله تنها یک بار انجام می‌شود و هر خریدار باید از طریق کارگزاری خود، کد مشتری را دریافت کند. چنانچه شما به‌عنوان یک فرد حقیقی نسبت به به دریافت کد مشتری اقدام کرده‌اید به مدارکی که در ادامه به آن اشاره می‌شود، نیاز دارید:

· در دست داشتن تصاویر کپی از تمامی صفحه‌های شناسنامه

· عکس از کپی از کارت ملی هوشمند

· به همراه داشتن فرم درخواست کد مشتری حقیقی که اطلاعاتی نظیر شماره‌ حساب متقاضی، آدرس دقیق، کد پستی، تلفن و… را در خود جای داده است.

علاوه بر مورد قبلی، باید گفت که چنانچه به‌ عنوان یک شخص حقوقی وارد این پلتفرم می‌شوید به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

· در دست داشتن تصویری از روزنامه رسمی ثبت شرکت الزامی است.

· همراه داشتن تصاویر شناسنامه و کارت ملی همه اعضا هیئت‌ مدیره

· به همراه بردن تصاویر روزنامه آخرین تغییرات ایجاد شده در شرکت

· لیست کاملی از صاحبان امضا

· لیست کامل همه سهامداران بالای ۱۰ درصد

· ارائه نمودن شماره‌ حساب جاری شخص حقوقی

· در چنین شرایطی در تمام طول مدت انجام معاملات، تنها اشخاص حقوقی قادر هستند این فرآیند را اجرا کنند.

فرم درخواست خرید

در این مرحله، برای هر خرید، شما نیاز دارید یک فرم سفارش تهیه کنید که شامل اطلاعاتی مانند نوع کالا، نام تولیدکننده، و حداکثر مقدار قیمت خرید است. شما باید فرم درخواست خرید را تکمیل کرده و به کارگزار مربوطه تحویل دهید. این فرم اطلاعات لازم برای انجام معامله شما را به کارگزار ارائه می‌دهد.

بررسی امکان خرید

بعد از تکمیل فرم، کارگزار شما امکان خرید شما را بررسی می‌کند و در برخی موارد ممکن است با تولیدکننده مذاکره کند تا عرضه کالا را تنظیم کند. البته ضروری است تا توجه داشته باشید که در صورت خرید میلگرد، ۱۰ درصد از مبلغ کل به عنوان پیش‌پرداخت و تضمین تعهدات خریدار به حساب کارگزاری واریز می‌شود و در صورت وقوع تخلف، کارگزار مجاز به استفاده از آن است. همچنین، به دلیل اینکه میلگرد یکی از محصولات صادراتی به شمار می‌رود، مبلغی معادل ۵ درصد از ارزش کلی معامله، به حساب کارگزاری واریز می‌گردد.

خرید کالای مورد نظر

در این مرحله، با در نظر گرفتن فرایند خرید کالای مورد نظر در بازار سرمایه، کارگزاری‌ها بر اساس قیمتی که بر روی تابلو نمایش بورس کالا عرضه شده است، به رقابت می‌پردازند. در واقع، این امر بر اساس نوع درخواست خریدار در مقدار، نوع، تعداد و مبلغ میلگرد صورت می‌پذیرد. پس از آن، کالا را در صورتی که کافی باشد، با قیمت‌های مناسب خریداری خواهند کرد.

کسر کارمزد های کارگزاری

بعد از خرید میلگرد توسط کارگزار، تمام اطلاعات مربوط به کالا، از جمله هزینه کارگزاری و عوارض بورس، توسط کارگزار تنظیم می‌شود و به خریدار ارسال می‌گردد. خریدار فرصتی دارد تا مابقی مبلغ را تا ساعت ۱۰ صبح روز سوم کاری به حساب بورسی که مشخص شده است واریز کند و فیش بانکی را به کارگزاری تحویل دهد. در این حالت، نام واریز کننده باید با نام خریدار یکسان باشد. در صورتی که این اقدام انجام نشود، معامله فسخ خواهد شد و خریدار موظف است مبلغی را به عنوان کارمزد به کارگزار خود و فروشنده (از همان مبلغ بیعانه اولیه) پرداخت کند.

تسویه کل مبلغ خریداری‌ شده

لازم به ذکر است که برای خرید و استعلام قیمت تیرآهن از بورس نیز باید همین مراحل را به انجام برسانید و سپس تسویه کل را انجام دهید. بعد از بررسی و خرید محصول توسط خریدار و واریز مبلغ باقیمانده، کارگزار مبلغ خریداری شده را تسویه کرده و پس از جمع‌آوری مدارک و صدور حواله فروش، آن را به کارگزار فروشنده تحویل می‌دهد. در این مرحله، خریدار نوع حمل بار و آدرس محل تخلیه را مشخص می‌کند و کارگزار مسئول پیگیری تمامی مراحل است و پس از صدور حواله فروش، آن را ارائه خواهد داد.

نکات خرید آهن آلات از بورس

· با توجه به شرایط بازار، بسیاری از تولیدکنندگان و کارخانه‌های میلگرد در بورس کالا، محصولات خود را به صورت سبد میلگرد عرضه می‌کنند.

· روزهای خرید میلگرد در بورس کالا روز چهارشنبه است و فرآیند خرید و فروش در ساعت ۱۱ آغاز می‌شود.

· تعیین قیمت‌ها در بورس کالا به صورت رقابتی است.

· تعداد کارگزاری‌های رسمی در بورس کالا تقریباً به ۹۰ عدد می‌رسد.

· خریداران در بورس کالا تنها ۳ روز کاری برای تسویه مبلغ خرید مهلت دارند. در صورت تاخیر خریدار در تسویه، مبلغ ۰.۲۵ درصد ارزش معامله به صورت روزانه به عنوان جریمه باید به فروشنده پرداخت شود. این روند تا ۱۰ روز کاری ادامه می‌یابد و پس از آن معامله فسخ خواهد شد و ضروری است تا خریدار مبلغی را به عنوان جریمه به کارگزار خود پرداخت کند.

مراحل خرید آهن از بورس کالا چگونه است؟

نحوه خرید آهن از بورس

با توجه به توضیحات ارائه در قسمت قبلی باید گفت که نحوه خرید آهن از بورس کالا دقیقا مشابه مراحل قبلی است. خریداران گرامی جهت استعلام قیمت مقاطع فولادی می‌توانند پس از ثبت نام در کارگزاری و انجام مراحل مربوطه، این وظیفه را به کارگزاری محول کنند.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!