تهران

نقش روابط عمومی‌ها در توسعه پایدار شهرها

سیدعلی معرک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تهران اظهار کرد: حوزه ارتباطات و رسانه از جمله بخش‌های پویا و تأثیرگذار در جامعه است که نقش مهمی در هماهنگی و تعامل میان بخش‌های مختلف شهری و سازمان‌ها ایفا می‌کند.

وی افزود: برخلاف بسیاری از حوزه‌های دیگر که تغییراتشان در بازه‌های زمانی طولانی رخ می‌دهد، رسانه به دلیل ماهیت لحظه‌ای خود در هر لحظه قادر به تغییر رویکردها، وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با آن است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به اقداماتی که برای تقویت روابط عمومی‌های شهری در سال جاری انجام شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت ارتباطات در مدیریت شهری و برای نخستین‌بار نشست هماهنگی و تعامل میان روابط عمومی‌های کشور به همت سازمان شهرداری‌ها و همکاری مجموعه کلان‌شهرها برگزار شده است.

معرک‌نژاد اضافه کرد: این نشست با هدف ایجاد سازوکارهای منسجم و نظام‌مند برای هماهنگی بیشتر میان بخش‌های مختلف روابط عمومی طراحی شده است تا بتواند ارتباطات و تعاملات شهری را بهبود ببخشد.

وی با تاکید بر ضرورت همگرایی میان شهرها و مدیریت ارتباطات گفت: یکی از نکات مهم در حوزه مدیریت شهری این است که شهرها با مشکلات و چالش‌های مشابهی روبه‌رو هستند، به‌عنوان مثال مسائل شهر اصفهان تا حد زیادی با چالش‌های شهری مشهد نقاط مشترکی دارد، بنابراین امکان تدوین دستورالعمل‌ها و راهکارهای مشترک برای رویارویی با این مسائل وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان تاکید کرد: با توجه به رشد و گستردگی فضای رسانه‌ای، رسانه‌های سنتی جای خود را به رسانه‌های نوین داده‌اند و امروزه افراد خود به عنوان رسانه‌های مستقل عمل می‌کنند، به همین دلیل ارائه راهبردهای ملی برای توسعه و مدیریت ارتباطات شهری از اهمیت بالایی برخوردار است.

معرک‌نژاد اضافه کرد: برنامه‌ریزی برای گسترش تعاملات میان شهرداری‌ها و مجمع کلان‌شهرها می‌تواند به ایجاد یک ساختار هماهنگ و پایدار منجر شود و هدف از این نشست و برنامه‌های مرتبط با آن این است که ارتباطات میان ارگان‌ها به شکلی مؤثر و مستمر ادامه پیدا کند تا شهرداری‌ها بتوانند به الگویی برای سایر نهادها تبدیل شوند.

وی با اشاره به اهمیت ارتباطات مؤثر میان شهروندان و شهرداری‌ها تصریح کرد: یکی از مزایای توسعه ارتباطات شهری این است که شهروندان می‌توانند مطالبات خود را راحت‌تر و مستقیم‌تر به شهرداری‌ها منتقل کنند، از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز می‌توانند برنامه‌ها، سیاست‌ها و اقدامات خود را به‌صورت شفاف و مؤثر در اختیار شهروندان قرار دهند و این فرایند موجب افزایش اعتماد عمومی و بهبود کیفیت خدمات شهری خواهد شد.

سخنگو و مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان ادامه داد: در این راستا استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی می‌تواند به تسهیل ارتباطات میان شهروندان و نهادهای مدیریت شهری کمک کند، به‌عنوان مثال در حوزه فرهنگ شهروندی، پویش‌ها و کمپین‌های ملی که با پشتوانه تبلیغاتی و رسانه‌ای مناسب اجرا شوند، می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

معرک‌نژاد افزود: تبادل دانش و تجربیات میان شهرهای مختلف نیز یکی دیگر از عوامل مهم در بهبود عملکرد مدیریت شهری است، به‌عنوان مثال تجربه موفقی که در شهر مشهد اجرا شده است، می‌تواند در شهرهای دیگری همچون اصفهان و تهران نیز مورد استفاده قرار گیرد.

نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در مدیریت شهری

وی با بیان اینکه نقش آموزش و فرهنگ‌سازی در مدیریت شهری باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، گفت: مدیریت شهری تنها محدود به مسائل اجرایی نیست، بلکه آموزش شهروندان و فرهنگ‌سازی نیز در توسعه پایدار شهرها نقش دارد.

سخنگو و مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها با بهره‌گیری از ابزارهای رسانه‌ای می‌توانند نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی در زمینه‌هایی همچون مدیریت مصرف آب و برق، کاهش آلودگی شهری، حمل‌ونقل پایدار و بهینه‌سازی مصرف انرژی داشته باشند.

معرک‌نژاد تصریح کرد: با توجه به اینکه شهرداری‌ها بیش از ۷۰۰ وظیفه مختلف را در ارتباط مستقیم با شهروندان انجام می‌دهند، این نهادها باید همکاری گسترده‌ای با سایر دستگاه‌های دولتی و نهادهای اجتماعی داشته باشند تا بتوانند خدمات خود را به‌صورت مؤثرتر ارائه دهند، این تعاملات و هماهنگی‌ها می‌توانند زیرساخت‌های شهری را تقویت می‌کند و موجب رفع چالش‌های اساسی کشور شوند.

وی گفت: با توجه به گسترش نقش رسانه‌ها در جامعه و اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح و شفاف، نشست هماهنگی روابط عمومی‌ها فرصت مناسبی برای توسعه تعاملات سازمانی و تبادل تجارب میان شهرهای مختلف فراهم کرده است.

دبیر کمیته تخصصی روابط‌عمومی شهرداری‌های استان اصفهان عنوان کرد: انتظار می‌رود که این نشست به ایجاد یک الگوی موفق در حوزه ارتباطات شهری منجر و به سایر نهادها و ارگان‌ها تعمیم داده شود، در نهایت هدف اصلی این تعاملات، بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش تأثیرگذاری سیاست‌های شهری در سطح ملی است.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا