نمایشگاهها پلی برای همصدایی اقتصاد جهانی و توسعه صادرات غیرنفتی
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، معصومه آقاپور امروز_ شنبه هفدهم خرداد_ در رویداد سمفونی همدلی که همزمان با روز جهانی نمایشگاهها در نمایشگاه بینالمللی استان اصفهان در حال برگزاری است، اظهار کرد: نمایشگاهها به عنوان نقطه عطف برنامه اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۵، فرصتی استثنایی فراهم کردهاند تا شرایط لازم برای ایجاد پلی بین مصرفکنندگان، تولیدکنندگان، سرمایهگذاران و بازرگانان فراهم شود و با توجه به شعار سال سرمایهگذاری در تولید، نمایشگاهها میتوانند نقش مهمی در تسهیل این اتصالات ایفا کنند، در واقع، یکی از زیباترین شعارهایی که در این زمینه مطرح شده، «همصدایی و همدلی» است؛ یعنی قرار گرفتن تمامی ذینفعان این حوزه در یک سمفونی، که در آن تمامی سازها باید با هم کوک باشند تا یک صدا و نوای خوش شنیده شود.
وی افزود: در نمایشگاهها، این همصدایی نه تنها میتواند به عنوان یک نوای زیبا برای بخش صادرات غیرنفتی ما ظاهر شود، بلکه میتواند ابزاری قدرتمند برای توسعه ارتباطات تجاری، ایجاد تعادل و افزایش ارزش باشد و اتفاق بسیار خوب دیگری که در راستای این همنوایی رقم خواهد خورد، گرامیداشت روز جهانی نمایشگاهها در شهر اصفهان است. شهری که نماد فرهنگ، هنر و میراث تاریخی ایران است و از ظرفیتهای اقتصادی چشمگیر و زیرساختهای مناسبی برخوردار است. این شهر میتواند میزبان شایستهای برای چنین رویداد مهمی باشد.
مشاور رئیس جمهور در همکاریهای اقتصادی تصریح کرد: استان اصفهان با مدیریت مقتدرانه مهدی جمالینژاد، توانسته است تکنولوژی مدرنیته و سنت را در قالبی هنرمندانه و زیبا در کنار هم قرار دهد و تمامی مسئولین دولت چهاردهم نیز در تحقق این مهم، حداکثر تلاش خود را انجام میدهند.
آقاپور ادامه داد: طبق آمار منتشر شده در سال ۲۰۲۴، حجم گردش مالی نمایشگاههای جهانی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است، همچنین این صنعت به طور مستقیم و غیرمستقیم سبب اشتغال ۳۰۰ میلیون نفر در سطح جهانی شده است. بنابراین، میتوان گفت نمایشگاهها به زبان مشترک اقتصاد جهانی تبدیل شدهاند.، این زبان، نیازمند نوآوری، رقابت سالم و توسعه پایدار است.
وی بیان کرد: برای رسیدن به این اهداف، دو مؤلفه در داخل کشور ایران باید مورد توجه ویژه قرار گیرد؛ اولین مؤلفه، نقش زنان است، زنان به عنوان دارندگان سرمایههای اجتماعی قوی، میتوانند نقش برجستهای در توسعه پایدار ایفا کنند و در نمایشگاهها، آنها نه تنها میتوانند در حوزههای مدیریت خلاق، طراحی و مدیریت ارتباط با مشتری، بلکه در تبادل ارتباطات فرهنگی نیز سهم عمدهای داشته باشند.
مشاور رئیس جمهور در همکاریهای اقتصادی افزود: دولت چهاردهم به این موضوع آگاه است و نقش زنان را در تصمیمسازیها و تصمیمگیریها بهخوبی عملیاتی کرده است، اما این کافی نیست؛ مدیران نمایشگاههای استانها نیز باید با استفاده از این پتانسیل، زحمت لازم را متقبل شوند. در کشورهای همسایه همچون امارات متحده، قطر و عربستان، با اصلاحات انجامشده، نقش زنان بهقدری پررنگ شده که حتی بهصورت یک برند جهانی معرفی میشوند، بنابراین، باید تلاش کنیم تا از این پتانسیل در کشورمان نیز به بهترین نحو استفاده شود.
آقاپور عنوان کرد: مؤلفه دوم، نقش هوش مصنوعی در صنعت نمایشگاهی است و هوش مصنوعی دیگر آینده نیست، بلکه واقعیت امروز است، این فناوری در صنعت نمایشگاهی ما را قادر میسازد تا به شکلی هوشمند، سریع و بیمرز عمل کنیم؛ ابزارهای هوش مصنوعی شامل تحلیل رفتار، تحویل دادهها، پاسخگویی سریع، پیشبینی بازار، افزایش بازدهی شرکتها، طراحی غرفهها و مهمتر از همه، برگزاری نمایشگاههای مجازی و متاورسی هستند. از سال ۲۰۲۵ به بعد، شرکت در نمایشگاهها از طریق آواتارهای شخصی و در فضای مجازی، امری معمول خواهد شد. در این فضا، شرکتکنندگان میتوانند بدون حرکت فیزیکی، خرید کنند، محصولات را مشاهده کنند و اقدام به معامله کنند.
منبع خبر : ایمنا