تأمین منافع کشورهای حاشیه خزر با ورود به کریدورهای دیجیتال
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی در پنل همکاریهای حمل و نقلی و ترانزیتی و خدمات فنی و مهندسی «سومین همایش اقتصادی کشورهای ساحلی دریای خزر»، به تشریح ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرحریزی و اجرای برنامه اقدام مشترک و هم افزایی کوتاه مدت، کم هزینه و زودبازده کشورهای حاشیه دریای خزر جهت بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای زیرساختی و امکانات موجود کلیه شقوق حملونقل و نگاه توسعهای به زیرساختها و تجهیزات مورد نیاز در راستای جهش مبادلات حملونقلی و ترانزیتی پرداخت.
وی به بهرهگیری حداکثری کشورها از موافقتنامهها و تفاهمات اقتصادی، تجاری، حملونقلی و ترانزیتی در ارتباط با کریدورها در راستای تجاری سازی و جذاب سازی مسیرهای حملونقل دریایی، جادهای و ریلی در جهات شرقی-غربی و شمالی- جنوبی دریای خزر و پسکرانه آن در جنوب، شرق، غرب و شمال دریای خزر، اشاره کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: عضویت دو یا چند کشور از کشورهای حاشیه دریای خزر در نهادها و سازمانها و کریدورهایی نظیر کریدور حملونقل بینالمللی شمال-جنوب، موافقتنامه ترانزیتی عشق آباد، کریدور تراسیکا، موافقتنامه همکاری اقتصادی و تجاری دولتهای ساحلی خزر، بریکس، سازمان همکاری شانگهای، سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، ظرفیتهای قابل توجهی را در این راستا فراهم کرده است.
رسولی بیان کرد: حمایت از شرکتهای دانشبنیان در استفاده مؤثر از ظرفیتهایی چون عهدنامه کارنه تیر و به ویژه تیر الکترونیک (E-TIR)، کنوانسیون CMR و شکل الکترونیکی آن (E-CMR)، شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترکالمنافع، سازمان OTIF کنوانسیونهای CIM و SMGS و فناوریهای نوین الکترونیکی و دیجیتالی جهت یکپارچه سازی سامانههای حملونقلی و گمرکی، رفع موانع اسنادی و تبادل الکترونیک اطلاعات مورد تأکید است.
وی پیشنهاد کرد شرکتهای توانمند کشورهای ساحلی دریای خزر در قالب تعریف کار مشترک در این زمینه نقش آفرینی مؤثری ایفا کنند و مرزهای موجود بین ما همسایگان در دریای خزر، قلب تپنده اقدامات تحول آفرین هستند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خطاب به حضار این اجلاس گفت: در حال حاضر برخی موانع فیزیکی و فرایندی در مرزهای مشترک وجود دارند که با اقدامات کم هزینه ساماندهی و نیز اصلاح فرایندی، قابل رفع هستند.
رسولی تصریح کرد: حذف این موانع فیزیکی در مرزهای مشترک، بر اساس مفهوم متعالی مرز محل عبور بلامانع و بدون توقف است و مستلزم اراده و هماهنگی مؤثر طرفین است.
وی خاطرنشان کرد: خروج از پوسته سنتی کریدورها و ورود به عرصه نوین و راهگشای کریدورهای دیجیتال از طریق هم افزایی کشورهای ساحلی دریای خزر در ایجاد این کریدورها، ایجاد و توسعه کریدورهای دیجیتال در منطقه خزر و در قلب ژئوپلیتیک جهان، بر معادلات ترانزیتی منطقه و بین الملل تأثیری غیرقابل انکار دارد و منافع کشورهای حاشیه دریای خزر را به همراه خواهد داشت.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در غیر این صورت، با توجه به رشد شتابان فناوریهای دیجیتال، این منطقه در آیندهای نه چندان دور در معادلات ترانزیتی جهانی «حاضر غایب» تلقی خواهد شد.
وی تاکید کرد: استفاده بیشتر از ظرفیتهای کشتیرانی، ایجاد خطوط تجاری عمیقتر و بیشتر و افزایش امکان حمل کانتینری در دریای خزر نیازمند تجهیزات تخصصی برای تخلیه بارهای کانتینرها و همچنین سیستم، سامانه و زیرساخت لازم در بنادر جهت ترخیص کانتینر در خارج از بندر و اخذ ضمانت برای اجازه خروج کانتینر از بندر هستند.
رفع موانع ورود کشتیها و شناورهای جدید به خزر
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر در بنادر این تجهیزات به میزان کافی مستقر و امکانات مورد نیاز محیا نباشند، آن بنادر به معنای کامل کانتینری محسوب نمیشوند. علاوه بر این، یکی از ظرفیتهای مغفول در دریای خزر بحث گردشگری دریایی است که در کوتاه مدت میتوان اقداماتی جهت رونق آن به عمل آورد.
وی در ادامه بر رفع موانع ورود کشتیها و شناورهای جدید به خزر و حمایت مشارکت جویانه کشورها از یکدیگر در این راستا تاکید کرد.
رسولی با اشاره بر اهمیت شبکه سازی زیرساختهای حملونقلی و جابهجایی بدون مانع کالا با تأکید بر حمل و نقل ترکیبی کالا، اظهار کرد: در این راستا، در کوتاه مدت میتوانیم بهصورت مشترک برنامهریزی برای تشکیل یک پایگاه الکترونیکی اطلاعات جامع و واحد حملونقل را پیش ببریم.
وی افزود: این پایگاه اطلاعات مشتمل بر؛ اطلاعات زیرساختها، شبکه حملونقل و امکانات و تجهیزات و ناوگان فعلی و در دست احداث و توسعه در تمامی شقوق مختلف در قلمروی کشورهای ساحلی خزر، مشخصات تشکلها و انجمنهای حملونقل داخلی و بینالمللی فعال برای اقدام جهت تأسیس شرکتهای مشترک، همچنین عملکرد شبکه حملونقل کشورها، با ایجاد قابلیت دسترسی هر پنج کشور به این پایگاه اطلاعات است.
معاون حمل و نقل یادآور بیان کرد: برآورد زمان و هزینه حملونقل در مسیرها، بهویژه مسیرهای ترانزیتی از طریق اجرای طرحهای مشترک ترانزیت آزمایشی بار(Test Run) بهخصوص کانتینری، از قلمرو پنج کشور و مقاصد ترانزیتی با جلب مشارکت این کشورها مد نظر است.
رسولی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای عبور آزمایشی بار تجربیات موفقی دارد و هم افزایی کشورها در بهرهگیری مناسب از آسمان و تقویت مناسبات و مبادلات حملونقل هوایی مسافر و کالا از طریق اقدامات تسهیل کننده و حمایتی است.
وی در ادامه به وجود شرکتهای توانمندی که با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی ایجاد شدهاند و بازیگر اصلی هستند اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه دولتها در این راستا تسهیل گری، حمایت و روان سازی فعالیت این شرکتها است. زیرا این شرکتها از سرمایه خود ساختاری را فراهم کردهاند اما اقتصادی و تجاری سازی نشدن مسیر فعالیت آنها مانع از رشد این شرکتها میشود.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از مقامات عالیرتبه و دست اندرکاران حمل و نقل کشورهای حاشیه دریای خزر که تفاهمات بسیار نزدیکی با ایران دارند درخواست کرد؛ با استفاده از ظرفیت توافقنامهها و تفاهمنامه ها، همچنین حمایت مقامات عالیرتبه کشورها و بازوی توانمند بخش خصوصی که سرمایه اصلی آنها تجربه و دانش کسب شده از خودشان است، اهتمام ورزیده به طور یقین با شناخت از حسن روابط شاهد یک جهش و تحول چشم گیر در منطقه باشیم.
رسولی با بیان اینکه باید خودمان را در یک ساختار یکپارچه مجازی با احترام به شخصیتهای حقوقی مستقل و جایگاه قانونی هر یک از اعضا ببینیم، گفت: حمل و نقل و ترانزیت و شبکههای حمل و نقلی به مانند عروق یک بدن هستند. به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در جهت تسهیل گری و رونق بیشتر در ترانزیت و حمل و نقل و فعالیتهای لجستیکی در منطقه اعلام میکنم.
منبع خبر : ایمنا