پوستاندازی ناوگان فرسوده پایتخت، تحولی در زیرساختهای شهری
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانیاز تهران، رونمایی از اتوبوسهای برقی جدید تهران امروز پنجشنبه با حضور رئیسجمهور تهران انجام میشود، این موضوع به دلیل اینکه آلودگی هوا در تهران طی سالهای اخیر روندی افزایشی داشته و چالشهایی همچون تعطیلی مدارس را به وجود آورده است اهمیت زیادی دارد.
شهرداریهای کلانشهرهای کشور در حال حاضر با مشکل آلودگی هوا روبهرو هستند، هرچند بخشی از این مسئله در نتیجه استفاده نیروگاهها از مازوت و پدیده وارونگی هوا است، با این حال نمیتوان فرسودگی سیستم حملونقل را نادیده گرفت چراکه حدود ۲۰۰ هزار خودروی مستهلک در سیستم حملونقل عمومی وجود دارد و این موضوع منجر شده است تا سطح آلایندگی در فصل سرد افزایش پیدا کند.
در حال حاضر بسته حملونقل تهران با ترکیبی از جایگزینی تراموا با بی آر تی در بعضی مناطق تهران و افزایش ورود خودروهای برقی در سیستم ناوگان حملونقل عمومی همچون اتوبوس و تاکسی است.
بخشی از این ناوگان از طریق تولیدکنندگان داخلی و بعضی نیز از طریق واردات تأمین میشود، به عنوان مثال شهرداری اصفهان به تازگی بخشی از اتوبوسهای برقی مورد نیاز خود را از طرق یک شرکت داخلی تأمین کرد، اما اتوبوسهای برقی در تهران از طریق واردات تأمین میشود چراکه شهرداری از آن را از داخل تأمین نکرده است که به مسائل مالی و قیمت عرضه اتوبوسها بازمیگردد.
خودروسازان داخلی طی سالهای اخیر مدعی هستند که استانداردهای آلایندگی را در بحث نوسازی خودروها به استانداردهای بین المللی نزدیک کردهاند، با این حال در بخش خودروهای سواری تنها خودرو سورن توانست به سیستم حملونقل شهری راه پیدا کند.
همین مسائل موجب شد تا جایگزینی خودروهای فرسوده در سیستم حملونقل عمومی به کندی پیش برود، بنابراین یکی از دلایلی که نتوانستهایم با خودروهای داخلی در نوسازی حملونقل پیشرفت کنیم، مسئله استانداردها و توافق نکردن خودروسازان داخلی بود.
تعداد اتوبوس برقی از محل قرارداد چین به تهران تا امروز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس بوده است و باقیمانده اتوبوسها نیز به نوبت وارد میشود.
تا خرداد سال آینده ۲۵۰۰ اتوبوس برقی به تدریج وارد کشور میشود و از محل قراردادهای دیگر با سایر خودروسازان از جمله اسنا و عقاب افشان، اتوبوسهای جدید ناوگان اتوبوسرانی تهران به ۷۰۰۰ اتوبوس خواهد رسید، همچنین حدود ۲۵ هزار تاکسی برقی به صورت تدریجی به ناوگان حملونقل اضافه میشود.
تأمین اعتبار، پاشنهآشیل طرح جایگزینی خودروهای فرسوده
مسعود نصرتی، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به اینکه مذاکرات با خودروسازانی که هماکنون در داخل کشور خودرو برقی مونتاژ میکند برای مشارکت در جایگزینی خودروها انجام شده است، به خبرنگار ایمنا اظهار میکند: با یک شرکت مونتاژ کار جایگزینی حدود ۵۰۰۰ خودروی مستهلک در ناوگان حملونقل عمومی انجام شد و این روند ادامه خواهد داشت تا بتوانیم در ماه حدود ۱۵ هزار خودرو را جایگزین ناوگان فرسوده کنیم.
وی میافزاید: در حال حاضر یکی از عواملی که میتواند به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده کمک کند، همکاری دستگاههای دیگر به ویژه بانکها در تأمین منابع مورد نیاز اجرای طرح است، به عبارت دیگر هرچقدر میزان اعتبار تخصیص پیدا کرده در این محل افزایش پیدا کند و اجرای این طرح با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور عنوان میکند: با توجه به اینکه آلودگی هوا یک معضل عمومی است و مشارکت بانکها در اجرای طرح نوسازی میتواند برای آنها منافعی داشته باشد، از طرف دیگر یک رویکرد مسئولیت اجتماعی برای بانکها محسوب میشود.
دلیل واردات خودرو برای ناوگان حملونقل عمومی ضعف خودروسازان داخلی است
علی قربانی، معاون سازمان دهیاریها و شهرداریهای کل کشور نیز درباره طرح جایگزینی خودروهای فرسوده به خبرنگار ایمنا تاکید میکند: مسئله نوسازی و توسعه موضوع بسیار مهمی است که از سالها پیش دنبال شده است و در دولت چهاردهم با تأکید وزیر کشور پیگیری میشود.
وی ادامه میدهد: نمیتوانیم بگوییم که اگر اکنون خودروی برقی جدیدی به ناوگان میآوریم، به این واسطه است که خودروهای داخلی نتوانستند نیازها یا مشخصات فنی خود را تطبیق دهند، این موضوع صحت ندارد و بهطور مشخص خودروهایی که پلاک تاکسی یا پلاک زرد دریافت میکند، باید همه استانداردهای مصوب شورای عالی ترافیک را رعایت کنند، اگرنه امکان دریافت پلاک را ندارند.
معاون سازمان دهیاریها و شهرداریهای کل کشور خاطرنشان میکند: رویکرد جدید ما این است که وزارت کشور و سازمان شهرداریها بستر رقابتی را برای خودروسازان ایجاد کنند، تا همه بتوانند محصولات خود را ارائه دهند و به تاکسیرانها حق انتخاب بدهند.
قربانی ادامه میدهد: این قدرت انتخاب شامل همه برندها با ویژگیها، امکانات، سلایق، و قیمتهای مختلف میشود و هدف نهایی افزایش احترام متقابل به شهروندان است، به این معنا که شهروندان باید از خودروهای جدید بهرهمند شوند و حق دارند از بهترین خودرو برای حملونقل عمومی استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در بحث نوسازی اتوبوسها، همواره این مسئله مطرح بوده که خودروسازهای داخلی نتوانستند به تعهداتشان پایبند باشند. حتی مذاکراتی با سایپا در مورد خودروی شاهین انجام شد و قرار شد برخی مشکلات موتوری آن را برطرف کند و بعد از سیستم ناوگان به کار گرفته شود. پس نمیتوان گفت که مشکلاتی با خودروسازهای داخلی داریم. خودروسازهای داخلی قطعاً اولویت ما هستند. اگر خودروسازهای داخلی بتوانند تمام ظرفیت مورد نیاز کشور را فراهم کنند، قطعاً استقبال از خودروسازهای خارجی کمتر خواهد شد. اما این ظرفیت وجود ندارد. در حوزه تاکسی، ما با کمبود ۲۰۰ هزار خودرویی برای نوسازی مواجه هستیم که ناشی از تخصیص کم خودروسازهای داخلی به حوزه حملونقل عمومی است.
قربانی تصریح کرد: اگر خودروسازهای داخلی بتوانند این مسیر را دنبال کنند و تا حد امکان این موضوع را مرتفع کنند، قطعاً اولویت با تولید داخل خواهد بود. مذاکراتی در دست اقدام است تا از خودروهای داخلی برای نوسازی استفاده کنیم. ایران خودرو نیز به دنبال افزایش میزان اختصاص به حملونقل عمومی است و سایپا نیز در حال تمهید این موضوع است تا بتواند محصولات خود را ارائه دهد.
وی درباره مشکلات عرضه خودروهای برقی در کشور گفت: مشکل ایستگاههای شارژ برقی نیز یکی از چالشها برای خودروهای برقی است. شهرداری تهران اقداماتی در جهت ایجاد ایستگاههای شارژ برقی انجام داده و قطعاً نواقص را رفع خواهد کرد تا مردم بتوانند استفاده کنند.
پوریا علیمردانی، رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران از رونمایی اتوبوسهای برقی خبر میدهد و به خبرنگار ایمنا میگوید: امروز پنجشنبه از اتوبوسهای هایگر برقی رونمایی میشود، همچنین تراموای چرخ لاستیکی نیز قرار است در بعضی مسیرها به کار گرفته شود.
وی ادامه میدهد: با توجه به اینکه تستهای تراموا در تهران موفقیتآمیز بوده است جایگزین بیآر تیهای مسیر شرق و غرب تهران میشود، اما به دلیل اینکه مسیر شمال به جنوب شیب زیادی دارد اتوبوسهای ۱۸ متری برقی جایگزین آنها خواهد شد و به تازگی در این مسیر اتوبوسهای برقی فعال شدهاند.
رئیس سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان میکند: به تدریج جایگزین همه اتوبوسهای بی آر تی این مسیر با اتوبوسهای برقی انجام خواهد شد، همچنین پس از پاس کردن تست و استانداردهای مدنظر در ترامواهای چرخ لاستیکی و پس از دریافت مجوزهای لازم در پایانه آزادی تا پایانه شرق مشغول به خدمترسانی خواهند شد.
منبع خبر : ایمنا