مدرسه قوی، ایران قوی؛ میراث فکری شهید رئیسی برای آموزشوپرورش
به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانیاز تهران، شخصیت شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی، فراتر از جایگاه ریاستجمهوری، نمادی از خدمت صادقانه، دیانت، اخلاقمداری و پایبندی به اصول انقلاب اسلامی بود، آنچه او را در ذهنها ماندگار کرده، نه فقط مسئولیتهایش، بلکه روحیهای بود که در آن، اخلاص، تواضع، عدالتخواهی و تعهد به مردم موج میزد.
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم و از همراهان نزدیک شهید رئیسی در این گفتوگو به بیان خاطرات و تحلیلهایی از ویژگیهای شخصیتی و مدیریتی ایشان میپردازد.
صحرایی با نگاهی از نزدیک، تصویر روشنی از مردی ترسیم میکند که خدمت به مردم را عبادت میدانست و باور داشت اصلاح جامعه از مسیر تعلیم و تربیت میگذرد، از دغدغههای شهید رئیسی برای عدالت آموزشی و تقویت جایگاه معلمان گرفته تا تصمیمات سخت و انسانی در رویارویی با مشکلات نظام آموزشوپرورش، روایتهایی مطرح میشود که چهرهای واقعی از سبک حکمرانی او را نمایان میسازد.
باور عمیق به تحول، تمرکز بر ظرفیتهای درونی کشور، و وفاداری به عهد از جمله اصولی بودند که شهید رئیسی در عمل به آنها پایبند بود، آنچه در این روایت پررنگ است، نه تنها یادآوری گذشته، بلکه الگوسازی برای آینده است.
شناخت ابعاد شخصیتی شهید رئیسی، برای نسل جوان و مدیران کشور، میتواند سرمشقی باشد در مسیر خدمت، پایداری و پیشرفت، راهی که او آغاز کرد، با ایمان و اراده، همچنان قابلیت ادامه دارد، راهی بهسوی ساختن ایرانی قویتر با تکیه بر مدرسه، معلم، و انسانسازی.
ایمنا: نخستین تصویری که از شهید رئیسی در ذهنتان نقش میبندد، چیست؟
صحرایی: من همیشه تصویری از شهید رئیسی در ذهنم دارم که همه مردم داشتند، او نمایانگر خدمت بیمنت و بیوقفه به مردم بود، این تصویر گویای تلاشهای او برای بازگرداندن اخلاق به سیاست و احیای اصول ناب انقلاب اسلامی است.
مردم ایران به انقلاب خود علاقه دارند و هر کسی که رفتار و کردار او با گفتارش همخوانی داشته باشد، در دلها جایگاهی ویژه دارد، این شخصیتهای انقلابی به راحتی در ذهنها ثبت میشوند و یادشان همیشه گرامی میماند.
ایمنا: شما سالها با شهید رئیسی همکاری نزدیک داشتید، برجستهترین ویژگی شخصیت ایشان چه بود؟
صحرایی: به عنوان کسی که با شخصیت شهید رئیسی آشنا هستم، میتوانم بگویم که برجستهترین ویژگی او تقوای عمیق و اخلاص او بود، شهید جمهور همیشه خدا را ناظر بر کارها و رفتارهای خود میدید و سعی میکرد تمام کارهایش را برای رضایت خداوند انجام دهد، این اخلاص، موجب برکت در کارهایش شد و تأثیرات مثبتی بر زندگی او و اطرافیانش گذاشت.
یکی از نکات مهمی که شهید رئیسی به آن توجه داشت، خدمت به مردم بود، او معتقد بود کسی که به مخلوقات خدا کمک کند، نزد خداوند محبوب خواهد بود، این دیدگاه نشاندهنده تعهد او به خدمترسانی بود و بر همین اساس، مردم همواره از او حمایت کردند.
دولت سه ساله شهید رئیسی به اندازه هشت سال، کارایی و تلاش داشت، او با درک عمیق از مشکلات کشور، اقدامات مؤثری انجام داد و ثابت کرد که برای یک انسان مؤمن، هیچ چیزی غیرممکن نیست.
ایمنا: آیا خاطره خاصی از تعامل صمیمی یا تصمیمگیری دشوار با ایشان دارید که هنوز در ذهنتان مانده باشد؟
صحرایی: میدانم که همه وزرا با رئیسجمهور خاطرات خاص خود را دارند، من در شرایطی سخت به وزارتخانه آموزشوپرورش پیوستم که آموزش کشور در حال گذر از تلاطم بیسابقهای بود.
اصلیترین چالش من، رسیدگی به اعتراضهای معلمان در خصوص رتبهبندی بود، معلمان زیادی نسبت به رتبههای خود معترض بودند، بودجه رتبهبندی به طور کامل مصرف شده بود و تقاضا برای اصلاح رتبه همچنان بالا بود. در این رابطه به شهید رئیسی مراجعه کردم و از ایشان خواستم تا اجازه دهند به اعتراضات رسیدگی کنیم، به ایشان توضیح دادم که زمان اعتراض تمام شده و نیاز به بررسی واقعی مشکلات وجود دارد.
شهید رئیسی به من فرمودند که سامانهای برای دریافت اعتراضات باز کنیم و این موضوع مبنای رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی قرار گرفت، حدود ۳۵ هزار حکم کارگزینی اصلاح شد و رتبهها افزایش پیدا کرد، با اینکه این اصلاحات نیاز به بودجه بیشتری داشت و سازمان برنامه و بودجه نسبت به آن اعتراض داشت، من به رئیسجمهور گفتم که بر اساس توصیه ایشان عمل کردهام و مایل به تحقق عدالت هستم، ایشان نیز با تاکید بر اهمیت عدالت به من اطمینان دادند که هرگونه تصمیمی که لازم باشد، باید گرفته شود، این احساس مسئولیت و حمایت ایشان به ما کمک کرد تا بتوانیم به هدفمان دست پیدا کنیم.
ایمنا: شهید رئیسی در دوره ریاستجمهوری چه دیدگاهی درباره وزارت آموزشوپرورش و تعلیموتربیت داشتند؟
صحرایی: یک هفته پس از دریافت رأی اعتماد، جلسهای اختصاصی با ایشان داشتم، در این جلسه به من گفتند که اگر مدرسهها قوی شوند، ایران قویتر خواهد شد و شعار مدرسه قوی، ایران قوی از اینجا شکل گرفت، ایشان معتقد بودند که معلمان قوی، مدارس قوی میسازند و به همین خاطر معلم قوی، مایه قوی شدن ایران است.
در ادامه، ایشان به چالشهای متعدد کشور اشاره کردند و گفتند که مسئله اقتصاد و معیشت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، اما مهمترین مأموریت دولت، تعلیموتربیت و آموزشوپرورش است و گفتند که این مأموریت را به من سپرده و خواستار تلاش بیوقفه من برای تحقق آن شدند.
نکته حائز اهمیت دیگر این است که شهید رئیسی به خوبی تعلیموتربیت اسلامی را درک کرده بود و بر اساس دین مبین اسلام، آن را راهگشا و ضامن سعادت انسان میدانست، او بر اجرای سند تحول بنیادین تأکید داشت و در حکم وزارت من ۱۴ تکلیفِ مشخص در راستای منویات رهبر معظم انقلاب تعیین کرد که همگی مرتبط با این اهداف بودند.
ایمنا: چه دستوراتی یا پیگیریهای خاصی از ایشان دریافت کردید که نشان دهنده دغدغهمندی شهید جمهور در حوزه تربیت بود؟
صحرایی: رئیسجمهور شهید در حوزه حکمرانی و آموزش و پرورش، ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی را به عنوان اولویتهای اصلی خود تعیین کرده بود، دغدغه اصلی ایشان، تقویت مدارس دولتی به گونهای بود که خانوادهها تمایل داشته باشند فرزندان خود را در این مدارس ثبتنام کنند، به همین منظور، مصوبهای راهبردی برای تأثیر امتحانات نهایی دانشآموزان دوره متوسطه در پذیرش دانشگاهها به اجرا درآمد که اعتبار مدارس دولتی را افزایش داد.
دغدغه دیگر ایشان در حوزه آموزش و پرورش، مسائل تربیتی و پرورشی بود، طرح تحول در معاونت پرورشی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید تا به بهبود امور تربیتی کمک کند، همچنین رئیسجمهور تأکید ویژهای بر تربیت معلم و جذب معلمان شایسته داشت.
در دوره ریاستجمهوری ایشان، موضوع کسری سنواتی معلمان تا حد زیادی حل شد و ۲۳۶ هزار ردیف استخدامی برای جذب معلمان جدید اختصاص پیدا کرد، در حالی که این اقدام از نظر کمی بیسابقه بود، کیفیت جذب معلمان نیز مورد توجه ویژه ایشان قرار داشت و همواره به اهمیت جذب معلمانی که به تعلیم و تربیت اسلامی مسلط باشند، تأکید میکردند.
ایمنا: رابطه ایشان با اطرافیان و همکاران چگونه بود چگونه دلها را جذب میکرد؟
صحرایی: شهید رئیسی همواره با احترام و تواضع با دیگران برخورد میکرد و هیچگاه از بالا به پایین با کسی صحبت نمیکرد، او در دورههای انتخابات بهویژه در سیزدهمین دوره، نشان داد که مرد اخلاق است و حتی در رویارویی با توهینها، به کاندیداها میگفت: اگر توهین به من مشکلات مردم را حل میکند، ادامه دهید، این رفتار اخلاقی او را به الگویی برای دیگران تبدیل کرد.
شهید رئیسی نه تنها در رفتارهای اخلاقی بلکه در پیگیری وظایف نیز نمونهای بینظیر بود، او بهطور جدی به تعهدات خود عمل میکرد و در ارتباط با مردم، مهربان و رئوف بود، او همواره تلاش میکرد که اختلافات دولت به مردم منتقل نشود و در جلسات دولت با بیان احادیثی از ائمه، وزرای خود را به خودسازی و تقوا توصیه میکرد.
مدیریت شهید رئیسی با دینداری عمیق او گره خورده بود، او هیچگاه نماز را فدای کار نمیکرد و برای دعا و راز و نیاز با خدا زمان میگذاشت، این ارتباط نزدیک با خالق به او برکت میداد و سرعت اصلاح امور در دولت او به وضوح مشهود بود، بهعبارتی، دست یاری خداوند همواره با او بود و عمر و کار او را مورد لطف قرار داده بود.
ایمنا: شهید رئیسی چه نوع تحول اجتماعی دنبال میکردند؟
صحرایی: عدالت به عنوان دال مرکزی سبک مدیریتی شهید رئیسی در عرصههای مختلف از جمله آموزش نمایان بود، در دوره ریاست جمهوری او، حدود ۳۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در قالب نزدیک به هفت هزار مدرسه ساخته شد که نشاندهنده تعهد او به تحقق عدالت آموزشی است.
اجرای طرح رتبهبندی معلمان، اقدام دیگری در راستای عدالت خواهی بود که تا حدی فاصله حقوقی معلمان را با سایر کارکنان کاهش داد، شهید رئیسی همواره بر این مسئله تأکید میکرد که به معلمان مدیون هستیم و از وضعیت موجود راضی نبود، زیرا معتقد بود برای دستیابی به عدالت آموزشی باید تلاش بیشتری انجام شود.
اجرای مصوبه آزمونهای نهایی نیز گامی در راستای عدالت آموزشی بود، چرا که دسترسی برابر به معلمان و منابع درسی را فراهم میکرد. ایشان معتقد بود که عدالت آموزشی مسئلهای پیچیده و چندعاملی است.
ایمنا: چگونه میتوان راه و منش ایشان را در مدیریت کشور ادامه داد؟
صحرایی: تجربیات مدیران نشان میدهد که تمرکز بر ظرفیتهای درونی و اجرای مؤثر قوانین و اسناد بالادستی، راه نجات کشور است، شهید رئیسی در این راستا تأکید داشت که حتی اگر قانونی را نمیپسندید، به اجرای آن ادامه میداد و اصلاحات را در چارچوب قانونی دنبال میکرد، او به همین دلیل، فرصت خدمت را غنیمت شمرده و با تلاش شبانهروزی مسائل کشور را پیگیری میکرد.
ویژگیهای شهید رئیسی از جمله اولویتبندی و پیگیری مسائل مهم، میتواند الگویی برای دیگران باشد، او به وفای به عهد اهمیت میداد و به همین علت، اندیشهای تحسینبرانگیز از خود به جای گذاشت، مدیران و مسئولان باید تلاش کنند تا این ویژگیها را در خود پرورش و نام نیک و جاودانی از خود برجای بگذارند.
ایمنا: برای آشنا شدن نسل جوان با شخصیت و راه شهید رئیسی باید چه اقداماتی انجام داد؟
صحرایی: جوانان، دانشجویان و دانشآموزان ایران، شهید رئیسی الگوی زندهای است که به ما میآموزد موفق نشدنمان توجیهی ندارد، او چراغ راهی است که نشان میدهد چگونه میتوان مسیر را روشن کرده و از بیراههها دور شد، پیام او این است که میتوانیم و باید به رفتار خود این پیام را تبدیل کنیم.
شهید رئیسی در تاریخ ما ماندگار شد، زیرا خود را وقف خدمت به کشور و خلق خدا کرد، او معتقد بود که مشکلات از نخواستن ناشی میشود و اگر اراده باشد، میتوان تحولی بزرگ ایجاد کرد، تاریخ نام افرادی را به یاد خواهد سپرد که با تصمیمات جدی و توکل به خدا در پی ایجاد تغییرات مثبت بر آمدند و شهید رئیسی یکی از آنها بود.
ایمنا: یک جمله از ایشان که در ذهنتان حک شده است؟
صحرایی: در لحظاتی که فشارهای زیادی از سوی بخشهای مختلف دولت و مجلس بر من بود، توصیه شهید رئیسی به عدالت و آیه شریفه «واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا» را دریافت کردم، این جمله همچون چراغی در تاریکی بود که راه را برایم روشن کرد، امروز که به آن زمان نگاه میکنم، میبینم که چراغ عدالت با مجاهدت و اخلاص همراه است و هر کس که به این مسیر ایمان داشته باشد، بدون شک موفق خواهد شد.
شهید رئیسی دیگر یک فرد نیست، بلکه مکتب و نگرش خاصی است که میتوان با سبک او، غیرممکنها را ممکن کرد، با تبعیت از ولایت و روحیهای که او داشت، میتوان راه موفقیت را پیدا کرد تا زمانی که این دیدگاه در مدیران جامعه وجود داشته باشد، توفیق و موفقیت آنان همچون شهید رئیسی تضمین شده خواهد بود.
منبع خبر : ایمنا