دسته بندی نشده

بررسی بنیادی شرکت کارت اعتباری ایران کیش

شرکت کارت اعتباری ایران کیش در سال ۱۳۸۲ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی کیش به ثبت رسید و در از سال ۱۳۸۶ با دریافت مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شرکتهای فعال در صنعت ارائه دهندگان خدمات پرداخت پیوست. این شرکت از سال ۱۳۹۰ در بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و در حال حاضر جزء واحدهای تجاری نهایی گروه بانک تجارت می‌باشد. از سایر سهامداران عمده این شرکت نیز، شرکت تدبیرگران فناوری اطلاعات تجارت ایرانیان، سرمایه گذاری خوارزمی و بانک سپه را می‌توان نام برد.

عمده درآمد کارمزدی شرکت‌های صنعت پرداخت الکترونیک از سه محل دستگاه‌های کارتخوان، پایانه های اینترنتی و موبایلی است که در مردادماه ۱۴۰۱، شرکت کارت اعتباری ایران کیش با سهم از بازار ۱۱.۹۳ درصدی از مبلغ تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی، ۵.۶۸ درصدی از مبلغ تراکنش‌های درگاه اینترنتی و ۰.۸ درصدی از مبلغ تراکنش‌های موبایلی قرار دارد.

طرح‌ها و پروژه های توسعه شرکت :

بنا بر کزارش توجیهی افزایش سرمایه منتشر شده رکیش، شرکت کارت اعتباری ایران کیش قصد دارد تا با خرید ۴،۳۷۵ دستگاه کارتخوان قابل نصب در دیسپنسرهای جایگاه‌های سوخت جهت حفظ سهم از بازار خود و افزایش آن اقدام نماید. با تصویب افزایش سرمایه ۱۱ درصدی، مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی جهت اجرای این طرح تامین مالی شده است. در تحلیل پیش رو نیز فرض بر راه اندازی ۵۰ درصدی این طرح در سال آینده بوده است.

فروضات اعمال شده در این بررسی به شرح جدول زیر است.

فروش :

درآمدهای شرکت های صنعت پرداخت از سه محل درآمدهای حاصل از اجاره و خدمات ارائه شده به ازای کارتخوان‌ها، درآمدهای حاصل از کارمزدهای شاپرک کارتخوان‌ها، درگاه‌های اینترنتی و موبایلی و نیز درآمد ناشی از فروش پین و اعتبار تامین می‌شود که شرکت رکیش توانست در سال ۱۴۰۰ به مجموع درآمدی ۵۸۲ میلیارد تومانی دست یابد. این شرکت در سال ۱۴۰۰ اقدام به تغییر سال مالی خود کرد و از ۲۹ اسفند به انتهای آذرماه منتقل شد. بدین سبب گزارشات منتشر شده برای سال مالی ۱۴۰۰، عملا گزارشات مربوط به شرکت تا انتهای اذر ۱۴۰۰ بوده و در انتهای خرداد ۱۴۰۱، گزارش ۶ ماهه خود را منتشر کرد.

با توجه به رویه نزولی دستگاه‌های کارتخوان فعال سیستمی کشور مطابق با گزارشات شاپرک، انتظار داریم این رویه در سال جاری و آینده نیز حتی با وجود بهره برداری از طرح توسعه شرکت کماکان برقرار بماند، همچنین انتظار داریم تعداد تراکنش‌های فروشگاهی کشور ۱۰ درصد رشد را تجربه کند. با فرض سهم از بازار ۱۱.۲ درصدی برای سال جاری و سال آینده و نیز رشد ۱۰ درصدی سرانه درآمد پشتیبانی دستگاه کارتخوان، افزایش تعرفه مکالمات و تماس تلفنی از نیم سال دوم سال جاری و رشد ۲۰ درصدی مبلغ کل تراکنش‌های کشور انتظار داریم این شرکت در سال جاری فروشی معادل ۸۳۰ میلیارد تومان و در سال آینده فروش ۱ همتی و درآمد ناشی از فروش پین و اعتبار ۱۱ و ۱۴ میلیارد تومانی را محقق نماید.

بهای تمام‌شده :

بیش از ۵۰ درصد بهای تمام شده شرکت کارت اعتباری ایران کیش، مربوط به هزینه های پیمانکاران و کارکنان بوده و در وهله دوم استهلاک بیشترین وزن را در بهای تمام شده شرکت دارد. همینطور عناوین دیگری همچون هزینه های مصرفی کاغذ و دیگر هزینه های سرباری نیز ۲۵ درصد دیگر از بهای تمام شده را تشکیل می‌دهند. با توجه به استهلاک دستگاه‌ها و نیز افزایش حقوق و دستمزد‌ها انتظار داریم این شرکت در سال جاری بهای ۵۲۵ میلیارد تومانی و در سال آینده نیز ۶۳۳ میلیارد تومان بهای تمام شده شناسایی نماید.

تحلیل حساسیت :

دو متغییر متوسط درآمد کارمزد به ازای هر تراکنش و رشد سرانه درآمد پشتیبانی کارتخوان به عنوان متغیرهای کنترلی اعمال شده و به برآورد جدول تحلیل حساسیت شرکت برای سود سال آینده پرداخته ایم.

نتیجه‌گیری :

شرکت کارت اعتباری ایران کیش یکی از شرکت‌های فعال در صنعت پرداخت‌های الکترونیکی است که درآمدهای خود را عمدتا از دو بخش درآمد کارمزد تراکنش‌های شاپرک و درآمد نصب و پشتیبانی کسب می‌کند. در سال جاری انتظار داریم با افزایش تعداد تراکنش‌های فروشگاهی کشور، سهم از بازار ۱۱ درصدی رکیش از مبلغ تراکنش‌های کشور، افزایش تعرفه مکالمات و تماس تلفنی و رشد مبلغ کل تراکنش‌های کشور، انتظار داریم این شرکت در سال جاری و سال آینده به ترتیب ۱۶۹ و ۱۸۵ ریالی به ازای هر سهم شناسایی نماید.

منبع خبر :دیلی تحلیل

سلب مسئولیت: محتوای تحلیلی فوق منعکس کننده نظر کارشناسان بوده و هیچ توصیه ای برای خرید و فروش در بازار های مالی و سهام نمی باشد .بنابراین مسئولیت تصمیم گیری برای خرید و فروش براساس اطلاعات ، اخبار و تحلیل ها به عهده فرد معامله گر، می باشد.

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!