بورس کالا

فرآیند معاملات اوراق زعفران  – سرمایه ایرانی

فرآیند ایجاد یک گواهی سپرده کالایی زعفران به این شکل است که دارنده زعفران به یکی از انبارهای معرفی شده توسط بورس کالا مراجعه کرده و پس از انجام مراحل آن، انبار نسبت به پذیرش کالا اقدام و قبض انبار را به نام مالک صادر می‌کند. قبض‌های صادر شده توسط انبار، ظرف یک روز کاری به گواهی سپرده تبدیل شده و قابلیت معامله پیدا می‌کند.
هر یک از گواهی‌های سپرده‌ کالایی زعفران‌ مانند دیگر گواهی‌های سپرده کالایی همچون برنج، زیره، پسته، کشمش و رطب مضافتی، تاریخ سررسید مشخصی دارند. دارندگان گواهی سپرده می‌توانند تا قبل از تاریخ سررسید آنها به انبارهای زعفران بورس کالا مراجعه کرده و زعفران را به صورت فیزیکی دریافت کنند. البته برای انجام مراحل اداری آن نیاز است که قبل از مراجعه به انبار هماهنگی‌های لازم با کارگزاری صورت بگیرد.همچنین برای دریافت هر کالا اعم از زعفران، حداقل مقدار تحویلی از انبار تعریف شده است. در حال حاضر این میزان برای زعفران ۵۰۰ گرم است. در صورتی که اندازه گواهی‌های سپرده کالایی زعفران شما کمتر از میزان تعیین شده باشد، انبار امکان تحویل به شما نخواهد داشت.

هزینه‌های پذیرش و نگهداری زعفران در انبار
هزینه خدمات انبارها برای ارزیابی کالا و نمونه‌گیری زعفران به ازای هر محموله حداکثر ۴ کیلوگرمی، ۵۵۰ هزار تومان است. به ازای هر محموله با وزن بیش از ۴ کیلوگرم، هزینه ارزیابی به تناسب برای هر محموله محاسبه می‌شود. این هزینه هنگام تحویل کالا به انبار، از مالک محموله دریافت می‌شود. هزینه نگهداری برای هر روز تقویمی در تمامی انبارهای بورس کالا به ازای هر گرم زعفران تولید سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۲ ریال و به ازای هر گرم زعفران تولید سال ۱۴۰۱ مبلغ ۳۸ ریال است.از اولین روز تقویمی بعد از خرید (روز عادی مدنظر بوده و نه روز کاری) تا روز فروش هزینه انبارداری محاسبه و بعد از فروش از حساب فروشنده کسر می‌شود. یا در حالت دیگر هنگام تحویل، محاسبه و از مالک محموله دریافت می شود. در صورت عدم مراجعه دارنده گواهی سپرده کالایی زعفران پس از مهلت مذکور، انباردار خروج نهایی کالا را ثبت کرده و تضامین تودیع شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، آزاد شده و به انباردار مسترد می‌شود. هرگونه نگهداری کالا پس از اتمام مهلت مذکور نیز از شمول قوانین و مقررات بازار سرمایه خارج شده و تابع سایر قوانین و مقررات می‌شود.

معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران
آستانه حجم هر سفارش بین یک تا ده هزار و حجم مبنای آن، یک است. تسویه معاملات آن طی یک روز کاری انجام می‌شود (T+۱). این اوراق روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ قابل معامله است.

حداکثر زمان نگهداری زعفران در انبار
حداکثر زمان نگهداری زعفران در انبار تا سررسید نماد انبار است. در صورت تحویل گرفته نشــدن محصول از انبار تا زمان سررســید، مفاد دستورالعمل پذیرش انبار و صدور، معامله و تسویه گواهی سپرده کالایی مصوب ۹۴/۰۳/۰۵ سازمان بورس و اوراق بهادار ملاک عمل خواهد بود.

مقدار زعفران خریداری شده قابل تحویل از انبار
حداقل مقدار خرید یا فروش زعفران یک گرم است با این حال، جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان ۵۰۰ گرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه شود؛ در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل، از بازار خریداری شود.

  • شماره ۴۹۲ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!