بورس کالا

پیش‌بینی افزایش قیمت نفت با بحران روسیه

هرچند به نظر می‌رسد روسیه از بحرانی که می‌رفت به یک جنگ داخلی در این کشور تبدیل شود، عبور کرده است اما برخی کارشناسان جهانی معتقدند این موضوع دوره جدیدی را در برابر این کشور گشوده و می‌تواند در جنگ اوکراین و عواقب این موضوع تغییر و تحولات جدیدی را ایجاد کند که این تحولات روی بازارهای جهانی اثرگذار است. بازار نفت یکی از این بازارهاست که ممکن است به دلیل اختلال احتمالی عرضه نفت روسیه با نوساناتی روبه‌رو شود، اما تایید یا رد این نظریه نیازمند گذشت زمان است.
دانیل یرگین، نایب رئیس S&P Global در این باره معتقد است، در حال حاضر تاثیر ژئوپلیتیک زیادی بر بازار وجود ندارد و اقتصاد تحت سلطه اقتصاد است، نه ژئوپلیتیک. فیل فلین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز نیز هشدار داده است که بی‌ثباتی سیاسی روسیه می‌تواند کمبود عرضه را در ماه‌های آینده بدتر کند که دلیل آن تعهد عربستان‌سعودی برای کاهش تولید از ماه جولای، خطر کاهش تولید ایالات متحده و پایان قریب الوقوع انتشار ذخایر استراتژیک ایالات متحده است. فلین گفت: واقعیت این است که آشفتگی روسیه خطر دیگری در برابر بازاری است که روی کاهش آینده تقاضا حساب کرده بود و حالا کاهش عرضه معادلات پیشین را به هم زده است.
در یک شاخص اولیه از عرضه آینده ایالات متحده، تعداد دکل‌های نفت و گاز طبیعی تحت بهره‌برداری شرکت‌های انرژی آمریکا برای اولین بار از جولای ۲۰۲۰ برای هشتمین هفته متوالی کاهش یافته است. مت اسمیت، تحلیلگر Kpler نیز در این باره می‌گوید: اگر مشکلات روسیه ادامه یابد، تمرکز بازار نفت به سمت عربستان سعودی است. این کشور قرار بود به زودی کاهش تولید را در دستور کار قرار دهد ولی با وقایع روسیه و اگر این وقایع روی بازار نفت و عرضه این کشور اثر بگذارد، عربستان باید در سیاست خود تجدیدنظر کند.
در همین حال، انتظار می‌رود تقاضا از سوی ایالات متحده افزایش یابد، اما به نظر می‌رسد این جهش یک محرک موقتی قیمت باشد. با توجه به آخرین سیگنال‌های فدرال‌رزرو، تقاضا برای نفت در بزرگترین مصرف‌کننده جهان در سال جاری به‌طور معنی‌داری افزایش نمی‌یابد زیرا اقتصاد این کشور با چالش روبه‌رو است. در این بین افزایش قیمت نفت می‌تواند آثار معتنابهی در بازارهای دیگر از جمله پتروشیمی، محصولات پالایشی، قیمت خوراک مجتمع‌های مختلف، قیمت تمام شده محصولات انرژی‌بر و… به همراه داشته باشد. این در حالی است که در یک سال گذشته به دنبال کاهش قیمت مواد اولیه نفت و گاز، نرخ خوراک بسیاری از محصولات کاهش یافته بود. روز سه‌شنبه ۶ تیر ماه قیمت هر بشکه نفت آمریکا ۶۹.۴۵ دلار و هر بشکه نفت برنت ۷۴.۷۵ دلار ثبت شده است. تحولات بازار نفت در حالی پیگیری می‌شود که به گفته بسیاری از کارشناسان، نفت خام دست‌کم تا سه دهه آینده، بازیگر اصلی بازار انرژی جهان خواهد بود و این جایگاه را حفظ خواهد کرد.

  • شماره ۴۹۸ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!