بورس کالا

فرمان بازار طلا دست برجام

به گزارش سرمایه ایرانی، قیمت هر دلار آمریکا از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون چیزی در حدود ۵ هزار تومان کاهش یافته و به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده است. طی این مدت روند متعادلی بر بازار حاکم بود اما اخبار جسته و گریخته روی بازار اثرگذار بوده است. در همین مدت هر سکه امامی ۶ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان و هر سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان افت قیمت را تجربه کردند. در همین مدت قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در حدود ۳۵۰ هزار تومان معادل ۱۳ درصد کاهش یافته است.
آیا افت شدید قیمت سکه و طلا تابع افت قیمت ارز به تنهایی است یا متغیرهای دیگری این افت قیمت‌ها را رقم زده است؟
برای این منظور لازم است ابتدا به بررسی بازار جهانی طلا بپردازیم: در مدت مورد بررسی قیمت هر اونس طلای جهانی از نزدیک به ۲ هزار دلار به هزار و ۹۲۰ دلار رسیده است که در مقایسه با فراز و فرودهای جهانی رقم چندان عجیب و غریبی هم نیست. به عبارتی دو مولفه نرخ ارز و طلای جهانی روند معقولی را در جهت کاهش تجربه کرده‌اند اما افت قیمت سکه در این مدت بیشتر بوده است. در این مدت قیمت هر سکه امامی نزدیک به ۲۰ درصد، هر سکه بهار آزادی ۱۷ درصد افت قیمت را از سر گذرانده‌اند و این آمارها حکایت از آن دارند که در عمل در کنار افت چهار درصدی طلای جهانی و ۹ درصدی دلار، افت قیمت‌ها تابع رفتار هیجانی در بازار سکه و طلا بوده است.
نکته قابل ذکر در این گزارش آن است که این تحلیل‌ها با بازه زمانی چهار ماهه بررسی شده است، اما در بازه‌های کوتاه‌تر بازار سکه با روندهای متغیری روبه‌رو است که از آن جمله می‌توان به رشد هفتگی قیمت در هفته گذشته اشاره کرد.
انتشار اخبار متعددی از گفت‌وگوهای هسته‌ای، نزدیکی ایران به کشورهای همسایه از جمله عربستان، مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا، عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و شانگهای و… از مهمترین محرک‌های بازارهای طلا و ارز برای کاهش محسوب می‌شوند.
خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان نوشت: هشت منبع مطلع ایرانی و دیگر منابع مطلع که در جریان مذاکرات بودند به این خبرگزاری گفتند که هم‌زمان با انتقال ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزاد شده ایران از بانک‌های کره جنوبی به قطر، فرآیند هماهنگی برای خروج پنج جاسوس آزاد شده از زندان در ایران که اکنون در حبس خانگی به سر می‌برند و بازگشت پنج زندانی ایرانی از آمریکا به ایران آغاز خواهد شد.
در ادامه گزارش رویترز آمده است که ایران در ۱۰ آگوست، به عنوان گام اول، چهار جاسوس آمریکایی را که در ایران زندانی بودند، به حبس خانگی فرستاد. آنها به پنجمین نفری ملحق شدند که پیشتر در حبس خانگی به سر می‌برد. سپس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام را گام اول روندی تلقی کرد که منجر به بازگرداندن این جاسوسان به آمریکا خواهد شد. ایران سرعت غنی‌سازی ۶۰ درصدی خود را کاهش داده و شنیده‌ها حکایت از این دارند که قرار نیست قطعنامه‌ای ضد ایران در نشست شورای حکام که از روز دوشنبه آینده در وین شروع به کار می‌کند، صادر شود. در این فضا همه امیدوار شده‌اند تا نه‌تنها تنش میان تهران و واشنگتن افزایش پیدا نکند بلکه شاید راه‌هایی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام نیز باز شود؛ هرچند فعلا همه چیز حول یک تفاهم شفاهی می‌چرخد و نه یک توافق مکتوب و قابل اتکا.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز درباره مذاکرات احیای برجام می‌گوید: گفت‌وگوهای ما به مقدار زیادی با طرف‌های مقابل برجامی انجام شده و روی کاغذ آمده است و سندی معروف به «سند سپتامبر» بین ما و طرف‌های مقابل آماده است. صرف نظر از اینکه تحولاتی تأثیر گذاشت و توافق ما را به تعویق انداختند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت برجام و اینکه اصلا وزارت خارجه آن را قبول دارد و برای احیای آن تلاش می‌کند یا نه، گفت: من نمی‌خواهم در این مصاحبه وارد این بحث شوم که برجام خوب یا بد است، نقص دارد یا ندارد. در یک کلام می‌توانم بگویم بالاخره مذاکره و گفت‌وگویی بین یک طرف با پنج طرف دیگر انجام گرفته است و هیچ وقت نمی‌شود گفت در یک مذاکره حتی دوجانبه، چه برسد به مذاکره چندجانبه، همه شرایط ما محقق می‌شود.

شماره ۵۰۸ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!