بورس کالا

افزایش صادرات نفت پایدار می ماند؟

به گزارش سرمایه ایرانی به نقل از مجموعه سولوشن: پس از گذشتن از یک دوره که صادرات نفت خام ایران با میانگین ۸۰۰ هزار بشکه در روز بود، همزمان با افزایش قیمت، صادرات نفت خام به ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است، البته میانگین در دو ماه اخیر صادرات اندکی کاهش یافته است.

سهم ۸۵ درصدی نفت ایران در واردات پالایشگاه‌های شاندونگ

عدم استقبال اروپایی‌ها از نفت خام روسیه در کنار نبود محدودیت‌های تحریمی برای نفت خام این کشور، موجب شده تا پالایشگاه‌های دولتی و پتروپالایشگاهی مستقل چینی به نفت خام روسیه علاقمند شوند و این امر موجب شد که پالایشگاه‌های کوچک و مستقل استان شاندونگ چین نفت خام ایران را به عنوان اصلی‌ترین تامین‌کننده انتخاب کنند.

واردات نفت خام و نفت کوره از ایران توسط چین در دذو هفته اول سپتامبر به ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید و حدود ۸۵ درصد از بشکه‌های وارداتی ایران به چین در استان شاندونگ تخلیه شده است.

افزایش صادرات نفت پایدار می ماند؟

فرصت صادراتی برای ایران با کاهش صادرات عربستان و روسیه

مجموع کاهش داوطلبانه این دو عضو اوپک در می ۲۰۲۱ به ۲ میلیون بشکه در روز رسید. همچنین پیش‌بینی‌ها از وضعیت بازار نفت در طی یک سال آینده نشان می‌دهد که کسری عرضه به ۱.۵ میلیون باشکه در روز برسد و نیمه دوم سال ۲۰۲۳ که در نگاه کلی فرصتی برای افزایش صادرات نفت‌های تحریمی از جمله ایران فراهم شده است و در صورتی که تولید روسیه و عربستان و سایر اعضای اوپک افزایش یابد، در نیمه اول ۲۰۲۴ مازاد عرضه به میزان ۱.۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود و فضا برای نفت های تحریمی تنگ خواهد شد.

افزایش صادرات نفت پایدار می ماند؟

تهدید صادرات نفت ایران

مقامات چین در ماه‌های اخیر و خصوصا بعد از جهش قیمت جهانی، نفت مجموعه‌ای از مشوق‌ها را برای تشویق تیپات‌ها به افزایش نرخ بهره‌برداری در نظر گرفته‌اند صدور زودهنگام سومین سهمیه واردات سال جاری اجازه مجدد واردات مخلوط قیر تحت شرایط خاص و اجازه واردات برخی از گریدهای نفت خام تحت عنوان قیر از این جمله‌اند.

اما برخلاف این سیاست اخیر بررسی سهمیه واردات نفت خام در بلندمدت (به عنوان اصلی ترین اهرم تنظیم‌گری دولت در قبال، پالایشگاه‌ها) نشان از افزایش سهم پترو پالایشگاه‌ها و کاهش سهم تیپات‌های شاندونگ دارد تداوم این سیاست در کنار عدم امکان یا علاقه دیگر پالایشگاه‌ها به خرید نفت ایران یک تهدید جدی برای صادرات نفت خام ایران است.

افزایش صادرات نفت پایدار می ماند؟

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!