بورس کالا

بازار اتیلن در تعطیلات چینی

به گزارش سرمایه ایرانی، قیمت اتیلن سی اف آر جنوب شرق آسیا با افزایش قیمت به طور متوسط، ۸۶۶ دلار در هر تن معامله شد.

بر اساس نگاهی به بازار اتیلن در هفته گذشته، همچنان در بازار اتیلن شاهد کمبود تقاضا هستیم و معاملات با حجم کم در حال انجام است.

تولید کنندگان نگران قیمت بالای نفتا هستند. حاشیه سود تولید اتیلن از نفتا بسیار کاهش یافته و این موضوع باعث افزایش ریسک تولید شده است.به طور کلی ، بسیاری از سایت های تولید با ظرفیت عملیاتی پایینی در حال فعالیت هستند.
با توجه به توقف تولید سایت الفین تگزاس شرکت BASF ، انتظار می رود عرضه اتیلن تا حدودی کاهش یافته و مازاد عرضه این محصول که بر روی آب های آزاد بوده ، جذب مناطق تقاضا کننده شود و تا حدودی تعادل نسبی برقرار شود.

اسپرد تولید اتیلن از نفتا در محدوده ۱۳۹ دلار در هر تن می باشد.این عدد به طور معمول ۲۵۰ دلار می باشد.است.

از جمله شرکت های تولید کننده اتیلن ؛جم ، شاراک ،مارون ،شکبیر ،آریا است.

گفتنی است، در هفته متنهی به ۴ اکتبر، بازار HDPE آسیایی به دلیل تعطیلات محلی در منطقه، ثابت بود.

معامله‌گران بازار انتظار دارند تا پایان تعطیلات هفته طلایی چین، قیمت‌ها محدود باقی بماند. با این حال، برخی افراد در بازار هنوز نگران بودند زیرا افزایش ظرفیت در چین و ایالات متحده باعث می شود تا عرضه پلیمر در بازارهای صادرات جهانی افزایش یابد و قیمت‌های مورد بحث را پس از تعطیلات تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته یک تولیدکننده در جنوب‌شرق آسیا : در حال حاضر، قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های مواد اولیه و تقاضای فصلی پشتیبانی می‌شوند و قیمت‌ها ممکن است پس از تعطیلات افزایش پیدا کند زیرا تامین به دلیل افزایش ظرفیت افزایش می‌یابد.

قیمت HDPE گرید فیلم CFR جنوب آسیا ثابت و به ارزش ۱٬۰۷۰ دلار اعلام شد.

بزرگترین تولید کنندگان اتیلن در ایران پتروشیمی جم و پتروشیمی مارون است. همچنین پتروشیمی های دیگری از جمله پتروشیمی کاویان، آریاساسول، امیرکبیر، شازند، بندر امام، تبریز و مروارید نیز اتیلن تولید می کنند.

در ادامه به بررسی وضعیت اتیلن در برخی شرکت های پتروشیمی پرداخته شده است؛

پتروشیمی مارون

مارون در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۱ به سود ۱۳.۶۳۰ ریالی رسید که ۲۲ درصد کمتر از سود سال گذشته آن است. حاشیه سود ناخالص شرکت در پاییز ۳۳ درصد و در زمستان ۳۱ درصد بوده که نشان از افزایش خزنده بهای تمام شده محصولات دارد.

این شرکت در اردیبهشت ماه فروش ۱۵.۱۶۲ میلیارد ریالی را ثبت کرده است. این رقم ۴۹ و ۴۶ درصد کمتر از درآمد ماه قبل و میانگین فروش دو ماه اخیر است. کل درآمد سال گذشته ۳۳۱.۵۹۳ میلیارد ریال گزارش شده است. بنابراین مارون در دومین ماه از دوره جدید موفق شده ۱۴ درصد از بودجه سال گذشته را محقق کند.

پلی‌اتیلن سنگین و اتیلن بیشترین وزن سبد فروش شرکت را تشکیل می‌دهند. نرخ فروش پلی‌اتیلن سنگین با افزایش ۲ درصدی نسبت به ماه قبل ۳۴۸ میلیون ریال به ازای هر تن گزارش شده است. شرکت در اردیبهشت ماه تحت تاثیر توقف بخشی از فعالیت‌هایش عملکرد خوبی نداشته و انتظار می‌رود این رویه تا ۱۵ خرداد ادامه دار باشد. بنابراین بعید است مارون در ۳ ماهه اول ۱۴۰۲ حرف خاصی برای گفتن داشته باشد.

جم پیلن

پلی پروپیلن جم روزهای گذشته ۱۲۰ تن پلی پروپیلن نساجی HP۵۱۰L در بورس کالا با قیمت پایه ۳۶۳،۴۲۱ ریال عرضه کرد. ۲۴ تن آن تا قیمت ۵۸۸،۶۰۹ ریال رقابت شد که ۶۲ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات روزهای گذشته، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۵۸۳۶۰۰ ریال مچ شد که ۱۳.۹ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۰ مهر است.

شگویا

پتروشیمی شهید تندگویان در چندروز گذشته ۲،۰۰۲ تن پلی اتیلن ترفتالات بطری BG۷۸۵ در بورس کالا با قیمت پایه ۲۷۴،۰۵۳ ریال عرضه کرد. ۲۲۰ تن آن تا قیمت ۵۴۲،۰۰۰ ریال رقابت شد که ۹۷.۸ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات روزهای گذشته، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۵۳۸،۸۰۶ ریال مچ شد که ۱۲.۹ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۰ مهر است.

شغدیر

پتروشیمی غدیر در چند روز گذشته ۱،۹۴۰ تن پلی وینیل کلراید S۶۵ در بورس کالا با قیمت پایه ۲۸۸،۳۰۸ ریال عرضه کرد. ۱۰۰ تن آن تا قیمت ۳۱۸،۸۸۸ ریال رقابت شد که ۱۰.۶ درصد بالاتر از قیمت پایه است. در جریان معاملات روزهای گذشته، کل محصول عرضه شده با قیمت میانگین ۳۱۳۶۱۳ ریال مچ شد که ۷.۴ درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در ۱۰ مهر است.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!