بورس کالا

عوامل موثر در تعیین نرخ طلا

میثم رادپور، درگفت وگو با «سرمایه ایرانی» دلایل افزایش نرخ طلا در بازاررا تشریح کردو گفت: دو مولفه قیمت اونس جهانی و دلار، قیمت ذاتی طلا را مشخص می‌کند؛ قیمت ذاتی به این معنا است که اگر شخصی بخواهد طلای خود را در هر کشوری به‌فروش برساند، آن طلا را به یک ارزش واحد از آن خریداری می‌کنند.

وی ادامه داد: اونس جهانی طلا، قیمت روز دلار، وزن و عیار از معیارهای بررسی قیمت طلا است و به‌راحتی می‌توان قیمت طلا را با این مولفه‌ها مشخص کرد.

کارشناس اقتصادی افزود:طی سال‌های اخیر در اقتصاد ایران بخش عمده‌ای از تغییرات قیمت طلا و سکه را نوسانات ارز تشکیل داده و علت افزایش‌های بیشتر قیمت طلا و سکه نسبت به دلار به قیمت انس جهانی طلا مربوط است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم تمایل به خرید سکه دارند تا شمش طلا، اظهارداشت: در اقتصاد کشور حباب اسم نام آشنایی است که در سال های اخیر در بسیاری از بازارها با آن رو به رو بوده ایم که در این بین بیشتر در حوزه سکه دیده میشود که در شمش آب شده این حباب وجود ندارد.

رادپور به نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار طلا اشاره کرد و گفت: دلار در دوماه اخیر به دلیل وجود تورم تحرکات بسیاری را نداشته اما با تنش های منطقه ای شاهد رشد این ارز بوده ایم و تاثیرات آن را بر بازار طلا مشاهه شد.

کارشناس اقتصادی ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت تا زمانی که بازار پولی کشور به ثبات نرسد و تورم افسار گسیخته ای را شاهد هستیم بازار ارز هم روی ثبات به خودش نخواهد دید و به تبع آن شاهد نوسانات در سایر بازار ها از جمله طلا خواهیم بود.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!