گردشگری

سفری به «هرمز»؛ سرزمین خاک‌های سرخ

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای پاییزی جنوب کشور است؛ این منطقه و از جمله جزیره هرمز، از ظرفیت‌های مثال‌زدنی برای گردشگری است که در دل آن نیز اماکن فراوانی وجود دارد.

این جزیره در ۴۲ کیلومتری خلیج‌فارس و حدود ۸ کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد و ازنظر موقعیت استراتژیک کلید خلیج‌فارس است.

برای رفتن به جزیره هرمز دو راه وجود دارد؛ راه اول اینکه از طریق اسکله شهید حقانی بندرعباس به این جزیره برسید که حدود ۵۰ دقیقه طول می‌کشد و راه دوم هم این است که به اسکله شهید ذاکری قشم بروید و با قایق‌موتوری حدود نیم ساعت قایق‌سواری به این جزیره زیبا برسید و از اماکن دیدنی آن آنکه تعدادی در ادامه معرفی می‌شود، لذت ببرید:

دره مجسمه‌ها

یکی از جاذبه‌های هرمز که گردشگران را تحت تأثیر قدمت و فضای خاصّ خود قرار می‌دهد دره مجسمه‌ها است؛ این منطقه که در بخش جنوب غربی جزیره قرار دارد یکی از زیباترین پدیده‌های زمین‌شناسی در جنوب ایران است که میلیون‌ها سال قدمت دارد.

سنگ‌ها و صخره‌های این منطقه میلیون‌ها سال در عمق دریا قرار داشته و پس از عقب‌نشینی آب دریا این منطقه به قسمت خشکی ملحق شده و سنگ‌ها و صخره‌های سر برآورده از آب میلیون‌ها سال در معرض بادهای شدید و باران‌های سیل‌آسا قرار گرفته‌اند.

دره مجسمه‌ها یکی از جاذبه‌های دیدنی هرمز در محدوده‌ای به طول بیش از یک کیلومتر است. صخره‌های تراش‌خورده بر اثر وزش باد و بارش باران اشکال مختلفی پدید آورده‌اند که شبیه به تندیس‌هایی از انسان، حیوانات و موجودات افسانه‌ای هستند. هر یک از گردشگران با قوه تخیل خود تندیس و مجسمه‌ای خاص از این هنرنمایی دست طبیعت در ذهن می‌سازد. یکی از بهترین جاذبه‌های هرمز که باید از آن دیدن کرد دره اسرار آمیز مجسمه‌ها است، اما نقطه اوج این منطقه، مجسمه‌های آن نیست.

پس از حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی و عبور از میان صخره‌ها صدای امواج به گوش می‌رسد و گردشگران با فضایی بی‌نظیر مواجه می‌شوند.

سفری به «هرمز»؛ سرزمین خاک‌های سرخ

غار نمک

غار کریستالی یا غار نمکی، غار کوچکی است که در نزدیکی دره سکوت جزیره هرمز قرار دارد؛ دهانه این غار کوچک است و در ابتدای ورود به غار باید مسیری راه به‌صورت خمیده حرکت کنید تا به بلورهای زیبای نمک که مانند الماس می‌درخشند برسید.

اگر قصد بازدید از این غار را داشتید، حتماً چراغ قوه هم همراه خودتان ببرید!

سفری به «هرمز»؛ سرزمین خاک‌های سرخ

ساحل سرخ هرمز

یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های هرمز که در طول سال توجه گردشگران بسیاری را به این منطقه جلب می‌کند ساحل خاک سرخ هرمز است؛ خاک جزیره هرمز به‌دلیل برخورداری از املاح و ترکیبات مختلف دارای طیف‌های رنگی متنوع و فراوانی است؛ اوج این نمایش رنگی حیرت‌انگیز در ساحل سرخ یا ساحل خوراکی است.

دلیل نام‌گذاری این ساحل زیبا با این عنوان رنگ سرخ خاک این منطقه است که در مقایسه با سایر قسمت‌های جزیره نمود بیشتری دارد و گفته می‌شود این خاک به‌دلیل برخورداری از املاح و مواد معدنی مغذّی به‌عنوان طعم‌دهنده و ادویه در غذاهای محلی هم استفاده می‌شود و به آن گِلک یا دلک گفته می‌شود.

رنگ‌آمیزی خیره‌کننده و زیبای این ساحل تصاویری که از سطح سیاره مریخ ارسال می‌شود را تداعی می‌کند، ترکیب رنگ‌ها با اکسید آهن یک ساحل رنگی و سرخ پدید آورده که تا چند متر در دریا هم پیشروی کرده و این امر سبب می‌شود تا موج‌هایی که به ساحل سرخ می‌رسند قرمز و خون‌مانند باشند.

سفری به «هرمز»؛ سرزمین خاک‌های سرخ

دره رنگین کمان

جزیره هرمز به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی، دارای خاک‌هایی به رنگ‌های مختلفی است که در اثر واکنش‌های شیمیایی متفاوت پدید آمده است؛ در دره رنگین کمان می‌توان طیف متنوعی از خاک‌هایی را که در یک فرایند رسوبی کوه‌ها را تشکیل داده‌اند مشاهده کرد؛ آهک، رنگ سفید، مس، رنگ سبز، آهن، رنگ قرمز و به همین ترتیب عناصر و ترکیب‌های مختلف، رنگ‌های متفاوتی را پدید آورده‌اند.

سفری به «هرمز»؛ سرزمین خاک‌های سرخ

بهترین فصل برای مسافرت به هرمز، نیمه دوم سال است اما در مجموع بهترین زمان سفر به جزیره هرمز برای همه یکسان نیست؛ یکی بهترین زمان را برابر با بهترین آب و هوا تعریف می‌کند و دیگری بهترین زمان سفر را با ارزان‌بودن مخارج سفر تخمین می‌زند. بنابراین اگر با گرمای هوا مشکل دارید، پیشنهاد می‌شود از اوایل پاییز تا اواخر فصل بهار را برای سفر به هرمز برنامه بچینید زیرا در این ایام، اغلب هوا معتدل است، اگر هم با گرمای هوای جزیره و رطوبت زیاد آن مشکلی ندارید، تابستان را برای سفر انتخاب کنید تا هم از خلوتی جزیره بهره ببرید و هم تجربه یک سفر ارزان به جزیره سرخ هرمز را داشته باشید.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!