بورس کالا

حرکت طلا و ارز در مسیر گرانی / ثبات در بورس

حسن رضایی پور در گفت و گو با «سرمایه ایرانی» به تزریق سرمایه بانک مرکزی به بانک ها اشاره کرد و گفت: مسأله مربوط به آزاد سازی سپرده های بانکی که بانک مرکزی آن را تا سقف ٢ درصد آزاد کرده نشان دهنده توان مالی مثبت بانک ها است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: بانک مرکزی به بانک ها این توان‌ را داد که منابع خود را در اختیار بازار پولی بگذارند که با این اتفاق احتمال رونق در این بازار وجود دارد. با توجه به تقاضایی که در بازار استشاید این تزریق سرمایه به تنهایی کافی نباشد اما چرخش سیاست کاملا محسوس است.

رضایی پور درمورد تاثیر سیاست انقباضی بانک مرکزی بر بازار سرمایه افزود: در حال حاضر سیاست انقباضی اتخاذ شده صنایع را به سمت بحران نقدینگی هدایت کرده و اصطلاحات سرمایه در گردش آن هارا تحت تاثیر قرار داده که رکورد سنگینی بر همه بازار ها حاکم شده که بازار سرمایه هم در مقابل این سیاست انقباضی واکنش نشان داده است. در حالی که باید ورودی پول در بازار سرمایه را داشته باشیم با افزایش تقاضای پول و افزایش نرخ بهره شاهد پارک شدن پول ها در محل های مختلف از جمله اوراق بدهی، بانک ها و اوراق شرکتی هستیم.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: امیدواریم با تعدیل سیاست انقباضی به انبساطی شاهد ورود پول به بازار باشیم که احتمال دارد نرخ بهره تحت تاثیر قرار گیرد و تقاضای پول را اندکی تعدیل کند. درکل این سرمایه تزریق شده آن قدری بزرگ نیست و فقط به عنوان چرخش سیاست انقباضی میتوان آن را به فال نیک گرفت.

رضایی پور به بازار هایی که از تزریق سرمایه بانک مرکزی به بانک ها تاثیر می‌گیرند اشاره کرد و ادامه داد: مسلما مقصد اول از آزاد کردن منابع مالی بازار سرمایه نیست.قطعا بازارهایی مانند دارایی های نقد شونده ای همچون طلا، ارز ،مسکن، خودرو که در نهایت می‌توان از بازار سرمایه نام برد، که بیشتر تحت تاثیر نوسانات قرار می گیرند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر تصمیم کلان بر بازار سرمایه بسیارتاثیر دارد. همچنین هدایت نقدینگی به بازار سرمایه دخالت بازار ساز را می‌طلبد که می‌تواند نسبت به بازارهای رقیب تحرکی در بازار ایجاد کند تا سرمایه گذاران را تشویق به تزریق پول های آزاد شده در این بازار کند.

وی در پایان گفت: با توجه به فرصت اندکی که تا انتهای سال وجود دارد تزریق سرمایه به بانک ها می‌تواند بازار هایی مانند ارز و طلا را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد و تاثیر آن بر بازار سرمایه را در مدت زمان بیشتری مشاهده کرد.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!