دسته بندی نشده

تحلیل بنیادی شرکت آریاساسول

معرفی صنعت:

بطور کلی میتوان ترکیبات موجود در نفت خام را به چهار دسته پارافین ها(Paraffins)، الفینها(Olefins)، نفتنها(Naphthene) و آروماتیک ها(Aromatics) تقسیم بندی نمود.  الفین های سبک که شامل ترکیبات دو (اتیلن)، سه (پروپیلن) و چهار کربنه (بوتادین و بوتیلن) می باشند، به جهت دارا بودن حداقل یک پیوند دوگانه ی کربن-کربن، غیر اشباع و ترکیبات واکنش پذیر محسوب می شوند.

در دنیا روش های مختلفی برای تولید اتیلن استفاده می شود که روش کراکینگ بخار، پراستفاده ترین روش در این بین است. روش های مختلف تولید الفین های سبک در تصویر زیر ارائه شده است.

عموما خوراک مورد نیاز برای تولید اتیلن در دنیا یا از طریق نفتا است و یا از طریق گاز اتان، اما درصد تبدیل خوراک به اتیلن در اتان به مراتب بیشتر از نفتا است لذا با توجه به اینکه در خاورمیانه عموما تولیدات اتیلن از محل خوراک اتان است، شرکت های تولیدکننده اتیلن و محصولات مشتقه از آن با توجه به تقاضای خیلی خوب محصولات، معمولا حاشیه سود به مراتب بهتری نسبت به سایر شرکت های پتروشیمی دارند. محصولات مشتق شده از اتیلن عموما پلی اتیلن ها هستند که مشتقات آن نیز پلی اتیلن های سبک، سبک خطی، سنگین هستند. پلی اتیلن های سبک نسبت به پلی اتیلن های سنگین نرمتر بوده و شفافیت بیشتری دارند. معمولا محصولات نایلکس و محصولات نایلونی را به ترتیب به عنوان مثالی از پلی اتیلن سنگین و سبک می شناسیم. اما بصورت کلی محصولات پلیمری شرکت یکی از پرکاربردترین محصولات صنعت پتروشیمی بوده که ماده اولیه بسیاری از محصولات در صنایع بسته بندی، خودرو، لوازم خانگی، کشاورزی و تجهیزات الکترونیکی می باشد.

معرفی شرکت:

شرکت پلیمر آریاساسول از شرکت های تولیدکننده اتیلن و پلی اتیلن در کشور است که از حیث ظرفیت تولید اتیلن، با ظرفیت ۱.۱ میلیون تنی پس از کاویان و پتروشیمی جم، در جایگاه سوم قرار گرفته است. در ظرفیت تولید پلی اتیلن نیز این شرکت با ظرفیت ۷۵۰ هزارتنی در جایگاه نخست کشور ایستاده است. این شرکت با دریافت گاز اتان از پتروشیمی پارس، آن را به اتیلن تبدیل میکند. سپس با تبدیل اتیلن خروجی از مرحله قبل به پلی اتیلن، آن را به فروش می‌رساند که بیش از نیمی از آن بصورت صادراتی بفروش میرسد.

در تصویر زیر می توان فرآیند تولید این شرکت را مشاهده نمود.

مازاد اتیلن دریافتی را نیز از طریق خط لوله اتیلن غرب بفروش میرساند اما با راه اندازی طرح توسعه این شرکت، این میزان حذف و محصولات شرکت بطور کامل پلی اتیلن های سنگین و سبک خواهد بود. پیشرفت فیزیکی این طرح توسعه با ظرفیت ۳۰۰ هزارتنی، در نیمه اول سال جاری به ۳۶ درصد رسیده است. تاکنون حدودا ۲ همت سرمایه گذاری و مخارج انباشته این طرح بوده که حدودا ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به نیمه اول سال جاری است. هزینه های برآوردی طرح حدودا ۴ همت است و شرکت انتظار دارد تا نیمه دوم سال آینده آن را به بهره برداری برساند اما ما به منظور حفظ اصل محافظه کاری، آن را در تحلیل خود دخیل نکرده و زمان راه اندازی آن را برای سال ۱۴۰۴ درنظر گرفته ایم.

همچنین این شرکت طرح توسعه احداث واحد جداسازی سی تری پلاس را با ظرفیت سالیانه ۱۶۵ هزارتن در دست اجرا دارد که راه اندازی آن منجر به افزایش سودآوری شرکت و جلوگیری از سوزاندن C3+ تولیدی خواهد شد. این طرح نیز در حال حاضر پیشرفتی ۳۴ درصدی داشته و حدودا نیمی از مخارج مورد نیاز بهره برداری خود را جذب کرده است اما مطابق با برنامه زمانبندی شرکت، انتظار می رود در بهمن ماه سال آینده به بهره برداری برسد اما در این تحلیل تاثیراتی بر سود و زیان شرکت از اینجانب اعمال ننموده ایم.

با توجه به اینکه عمده درآمدها و هزینه های این شرکت بصورت دلاری بوده و تنها برخی اقلام همچون هزینه های حقوق و دستمزد که وزن زیادی در بهای تمام شده شرکت ندارند ریالی است، ما نیز تحلیل این شرکت را بصورت دلاری پیش برده و سود و زیان آن را نیز دلاری محاسبه نموده ایم.

سهامداران عمده این نماد پتروشیمی پارس و شرکت پارس تامین مجد هستند که بیش از ۹۴ درصد مالکیت شرکت را در دست دارند. این شرکت هم اکنون در بازار فرابورس در حال معامله است و ارزش بازاری بیش از ۱۱۴ همت دارد.

تولید و فروش:

شرکت پلیمر آریاساسول در ۹ ماهه سال جاری توانسته تولید اتیلن خود را به بیش از ۸۳۰ هزارتن برساند که نسبت به سال گذشته، رشد ۱۲ درصدی را رقم زده است. میزان تولید پلی اتیلن های سبک و سنگین اما در محدوده سال قبل بوده و شاهد فروش بیشتر مازاد اتیلن تولیدی بودیم. نسبت صادراتی محصولات این شرکت طی سنوات گذشته کاهشی بوده و در سال گذشته ۸۰ درصد پلی اتیلن سبک و ۷۵ درصد پلی اتیلن سنگین خود را بصورت صادراتی بفروش رسانده اما در سال جاری با توجه به گزارشات منتشر شده شرکت تا بهمن ماه، انتظار داریم که این مقدار به مراتب کمتر شود. همچنین این شرکت بیش از ۸۷ درصد پلی اتیلن های داخلی را نیز در بورس کالا بفروش رسانده است.

نرخ محصولات فروشی شرکت بر اساس قیمت های جهانی، قیمت اعلامی توسط انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی و قیمت بورس کالا تعیین میشود.

نرخ فروش اتیلن بر اساس قیمت های اعلامی انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی و نظر هیات مدیره تعیین میشوند، اتیلن صادراتی نیز بر مبنای نرخ های CFR نشریه ICIS اعمال میشوند. نرخ های فروش صادراتی پلی اتیلن نیز بر مبنای نرخ های منطقه جغرافیایی مقصد از همین نشریه مشخص شده و پس از کسر هزینه های حمل و نقل و بازاریابی، به مشتریان بصورت فوب اعلام میشود. نرخ فروش این محصولات در بورس کالا نیز بر مبنای نرخ های اعلامی دفتر توسعه صنایع پایین دستی تعیین می شود.

 برای سال جاری انتظار داریم که این شرکت معادل ۹۳۵ دلار درآمد فروش برای سال جاری و ۹۷۷ میلیون دلار برای سال آینده شناسایی نماید.

بهای تمام شده:

بیش از ۶۵ درصد ترکیب بهای تمام شده شرکت مربوط به مواد مستقیم مصرفی شرکت است. مواد مصرفی آن عمدتا اتان دریافتی از پتروشیمی پارس است. به ازای هر تن اتان مصرفی، این شرکت حدودا ۸۰۰ کیلوگرم اتیلن تولید خواهد کرد.

قیمت خوراک گاز اتان واحدهای پتروشیمی داخل کشور از سوی معاون برنامه ریزی وزارت نفت بصورت ماهانه تعیین می گردد و از طریق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ابلاغ می شود. فرمول نرخ گذاری اتان که مبنای تعیین نرخ مواد مستقیم مصرفی شرکت است، معادل ۲۵ درصد میانگین نرخ نفتا و پلی اتیلن است که از آن ۱۴۵ دلار کاسته می شود. از ابتدای مهر ۱۳۹۵ فرمول پایه محاسبه نرخ گاز اتان توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت های دریافت کننده خوراک ابلاغ شد، براساس این ابلاغیه، نرخ اتان برای هر دوره نباید از ۲۲۰ دلار کمتر و از ۴۰۰ دلار بیشتر باشد. نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی صرف نظر از فروش داخلی یا صادراتی بر مبنای ریال معادل ارزی محاسبه می شود که نرخ تسعیر ارز شرکت به موجب نامه هیات وزیران در سال ۹۸ بود، معادل نرخ میانگین فروش ارز شرکت های پتروشیمی در سامانه نیما است اما از ابتدای سال جاری تا اواسط شهریورماه این نرخ معادل ۲۸۵۰۰ تومان اعمال میگردید که پس از این تاریخ به نرخ سامانه متشکل ارزی تغییر یافت. با توجه به اینکه شرکت تقریبا با حداکثر توان موجود از ظرفیت خود مشغول به تولید است، تقریبا میزان اتان دریافتی نوسان خاصی ندارد و عموما حاشیه سود فروش محصولات آن از تغییرات نرخ اتان و محصولات ناشی می‍شود.

حدودا ۳۰ درصد از وزن بهای تمام شده شرکت نیز مربوط به هزینه سربار آن است که بیشترین وزن مربوط به هزینه خدمات جانبی و مواد اولیه کمکی است که مورد دوم عمدتا هزینه های مواد بسته بندی و پالت را شامل می شود.

در مورد هزینه خدمات جانبی، با توجه به اینکه شرکت در حال حاضر در منطقه عسلویه واقع شده است، خدمات جانبی خود اعم از گاز، سوخت، بخار و … را از شرکت مبین انرژی خلیج فارس دریافت می کند. با توجه به اینکه هنوز نرخ های جدید برای محصولات این شرکت از سمت شورای رقابت اعلام نشده، شرکت پلیمر آریاساسول اقدام به شناسایی ذخیره خدمات جانبی مینماید. نرخ های خدمات جانبی، مواد کمکی تولید، هزینه های تعمیر و نگهداری و .. عموما برای شرکت دلاری هستند.

در مورد هزینه های عمومی، اداری و فروش، بیشترین وزن مربوط به هزینه حمل و ترخیص است. لازم به ذکر است که این هزینه در سال گذشته رشدی چشمگیر داشت که دلیل آن عمدتا صادرات اتیلن است. با توجه به حجم کم صادراتی اتیلن در هر ماه، احتمالا جهش مربوطه بخاطر اجاره کشتی های کوچکتر بوده است.

این شرکت با توجه به درصد تقسیم سود تقریبا ۱۰۰ درصدی و بازار فروش مناسب و حاشیه سود خوبی که دارد، معمولا نیازی به تسهیلات دریافتی طی سنوات گذشته نداشته است لذا هزینه های مالی گریبانگیر این شرکت نیستند که می توان آن را یک نقطه ضعف برای این شرکت در دوره های تورمی شدید قلمداد نمود.

با توجه به توضیحات ارائه شده، در سال جاری و آینده انتظار داریم که این شرکت بهای تمام شده به ترتیب معادل ۵۱۶ و ۵۳۲ میلیون دلار را محقق نماید.

در ادامه با همگن کردن محصولات شرکت بر روی اتیلن، اقدام به محاسبه شاخصی برای نرخ فروش محصولات شرکت و نرخ بهای تمام شده آن محاسبه نموده ایم که حاشیه سود تقریبی شرکت را به ازای هر تن محصول تولید شده طی سنوات گذشته ارائه خواهد داد. همانطور که مشاهده میشود این اسپرد در سال گذشته حدودا ۲۳۰ دلار بوده و برای سال جاری به علت کاهش شاخص هزینه های شرکت، آن را ۳۱۰ دلار محاسبه نموده ایم. این کاهش شاخص های هزینه عموما به علت شناسایی ذخیره هزینه خدمات جانبی در سال گذشته بود که در سال جاری مقداری به مراتب کمتر خواهد داشت.

جمع بندی:

با تمامی توضیحاتی که ارائه شد انتظار داریم که این شرکت در سال جاری حدودا ۳۴۹ و سال آینده ۳۹۰ میلیون دلار سود خالص محقق نماید. با توجه به تقسیم سود حداکثری شرکت، نسبت P/E و P/D شرکت را برای سال جاری و آینده به ترتیب ۸.۵ و ۵.۷ واحد محاسبه نموده ایم.

منبع خبر :دیلی تحلیل

سلب مسئولیت: محتوای تحلیلی فوق منعکس کننده نظر کارشناسان بوده و هیچ توصیه ای برای خرید و فروش در بازار های مالی و سهام نمی باشد .بنابراین مسئولیت تصمیم گیری برای خرید و فروش براساس اطلاعات ، اخبار و تحلیل ها به عهده فرد معامله گر، می باشد.

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!