بورس کالا

بهار شیرین برای نفت  – سرمایه ایرانی

به گزارش سرمایه ایرانی، وبسایت‌های معتبر جهانی همچون وال استریت ژورنال، سی‌ان‌بی‌سی، ای‌بی‌سی نیوز و… در گزارش‌های مختلف در هفته‌های اخیر از رشد قیمت نفت در بهار ۲۰۲۴ خبر داده و نوشته‌اند شواهد حکایت از رشد قیمت طلای سیاه همزمان با رشد گیاهان و شکوفه‌ها دارد. در این میان ممکن است قیمت تا آن زمان افت و خیزهایی را نیز تجربه کند، با این حال انتظار کارشناسی از بازار افزایش قیمت برای این محصول است.
وبسایت fast oil در گزارشی نوشته میانگین متحرک ۵۰ روزه به عنوان یک حامی قابل اعتماد عمل کرده و از رشد مجدد قیمت‌ها به زودی حکایت دارد. این شاخص را در کنار قیمت ۷۶ دلاری کنونی نفت خام آمریکا قرار دهید. این دو نشان می‌دهند شرایط برای بازگشت قیمتی مهیاست. تکنیکالیست‌ها معتقدند سطح قیمتی ۸۰ دلاری اولین سطح قابل دسترس برای نفت آمریکاست که بازار نه تنها بر آن غلبه خواهد کرد، بلکه جهش بزرگی را در برابر آن تجربه خواهد کرد.
در کوتاه مدت، انتظار یک روند پر جنب و جوش از بازار می‌رود که این به رغم نویزهای احتمالی موقتی است و با فرا رسیدن بهار، فصلی که به افزایش تقاضای مواد اولیه معروف است، جای تعجب نیست که توجه به سمت نفت خام معطوف شود. با نشانه‌های امیدوارکننده شروع بهار و بازگشت انعطاف‌پذیر بازار از متحرک نمایی ۵۰ روزه، حس خوش‌بینی در این بازار وجود دارد. بنابراین، سرمایه‌گذاران اگر به دنبال یک ماجراجویی مالی در بازار هستند، ممکن است زمان خوبی برای سوار شدن بر موج خرید و لذت بردن از سفر پر جنب و جوش در میان چشم‌انداز همیشه در حال تغییر قیمت‌های نفت خام باشد. در مورد نفت برنت نیز سقف ۸۴.۵۰ دلاری متصور است و پیش‌بینی می‌شود در صورتی که از این رقم عبور کند تا ۹۲ دلار در هر بشکه بالا خواهد رفت.
با تجزیه و تحلیل روندهای بازار، به نظر می‌رسد هر دو کلاس نفت در حال تشکیل یک کف دایره‌ای هستند که نشان‌دهنده یک صعود تدریجی به جای افزایش ناگهانی است. این نشان‌دهنده یک پیشرفت اندازه‌گیری‌شده و پیوسته است که تصور افزایش سرسام‌آور فوری را از بین می‌برد.
از نظر تقاضا، چشم انداز امیدوارکننده‌ای وجود دارد. تنش ذاتی خاورمیانه و کاهش عرضه به احتمال جهش صعودی قیمت نفت کمک می‌کند. عوامل ژئوپلیتیکی و محدودیت‌های عرضه محرک‌های قابل توجهی هستند که می‌توانند به شدت بر پویایی بازار تأثیر بگذارند. علاوه بر این، پیش‌بینی نرم شدن سیاست پولی توسط بانک‌های مرکزی دنیا لایه دیگری به تحلیل اضافه می‌کند. انتظار می‌رود این حرکت باعث تحریک توسعه اقتصادی شود و به طور طبیعی تقاضا برای انرژی از جمله نفت را افزایش دهد. اگر این انتظارات محقق شود، می‌توانیم در آستانه یک توسعه اساسی در بخش انرژی باشیم.
در حالی که چشم‌انداز کلی مثبت است، مهم است که پتانسیل نابسامانی بازار را بپذیریم. وضعیت پویا باقی می‌ماند و عوامل غیر قابل پیش‌بینی ممکن است وارد عمل شوند. با این حال، به رغم تلاطم احتمالی، در حال حاضر علاقه چندانی به کاهش تولید نفت خام وجود ندارد. ترکیبی از عوامل حمایتی نشان می‌دهد که ممکن است بازار در حال آماده شدن برای مرحله‌ای قابل توجه باشد، حتی اگر در میان برخی نوسانات آشکار شود.
به همین دلایل چشم‌انداز معاملات نفت برنت سناریویی از خوش‌بینی محتاطانه را ارائه می‌دهد. انعطاف‌پذیری بازار در اطراف میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه، همراه با تنش‌های ژئوپلیتیکی، کاهش عرضه و تعدیل‌های سیاست پولی پیش‌بینی‌شده، زمینه را برای حرکت بالقوه صعودی فراهم می‌کند. با این حال در لحظه تنظیم این نوشتار قیمت‌های نفت خام و بنزین به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته رسید و با افزایش متوسط بسته شد. با ادامه جنگ اسرائیل و حماس و ادامه حملات شورشیان حوثی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، خطرات ژئوپلیتیکی زیربنای تعیین قیمت نفت خام است. از سوی دیگر پس از اینکه رهبر حزب الله گفت که پس از حمله اسرائیل به مواضع و کشتار غیرنظامیان در لبنان، این کشور علیه اسرائیل – و نه تنها به سایت‌های ارتش در اسرائیل – حمله خواهد کرد، نگرانی از گسترش جنگ اسرائیل و حماس به لبنان افزایش یافته است. از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، حزب‌الله و اسرائیل تقریباً هر روز به تبادل آتش پرداخته‌اند. همچنین، ایالات متحده و بریتانیا در تلافی حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، حملات هوایی علیه حوثی ها در یمن انجام داده‌اند. حملات حوثی ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، کشتیرانی را مجبور کرده است که محموله‌های خود را به جای عبور از دریای سرخ، در نواحی جنوبی آفریقا منحرف کنند و این امر باعث اختلال در عرضه جهانی نفت خام می‌شود.
قیمت نفت خام همچنین از حملات پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه‌ها و تأسیسات ذخیره‌سازی نفت روسیه تبعیت می‌کند که صادرات سوخت روسیه را محدود کرده است. در ۳ فوریه، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین توسط اوکراین به تاسیسات لوک اویل روسیه در ولگوگراد آسیب رساند که ۲۸۹۰۰۰ بشکه در روز نفت خام در ژانویه یا بیش از ۵ درصد از کل حجم پردازش نفت خام روسیه را فرآوری می‌کرد. در ۲۵ ژانویه، یک حمله هواپیمای بدون سرنشین به پالایشگاه بزرگ Tuapse متعلق به روس نفت روسیه در سواحل دریای سیاه روسیه آسیب رساند. روسیه در ۲۶ ژانویه اعلام کرد که پالایشگاه Tuapse که ۱۸۰۰۰۰ بشکه در روز نفت خام را در نیمه اول ژانویه فرآوری می‌کرد، حداقل تا فوریه تعطیل خواهد شد. در هفته‌های اخیر، چندین تأسیسات پردازش و ذخیره‌سازی نفت روسیه هدف حملات پهپادهای اوکراینی قرار گرفته و آسیب دیده‌اند که خطر کاهش صادرات نفت روسیه را افزایش داده است.

شماره ۵۳۳ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!