اقتصاد ایران

نرخ تورم ژاپن کاهش پیدا کرد

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره آمار ژاپن، تورم سالانه ژاپن در ماه سپتامبر به ۲.۵ درصد رسید است، که نسبت به سه درصد گزارش شده در ماه آگوست کاهش یافته است، رقم منتشر شده توسط اداره آمار ژاپن انتظارات تحلیلگران را برآورده کرد.

در ماه سپتامبر، قیمت مواد غذایی ۳.۴ درصد نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل و ۱.۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.

افزایش قیمت برق کمترین میزان را در سه ماه اخیر ثبت کرد، چرا که تأثیر حذف یارانه انرژی در ماه می کاهش یافت و هزینه سوخت بسیار کندتر افزایشی بوده است، علاوه بر این هزینه‌ها برای غذا، مبلمان و ظروف خانگی و حمل و نقل و فرهنگ تعدیل شد و قیمت‌ها برای ارتباطات و آموزش کاهش بیشتری یافت.

شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) بدون مواد غذایی تازه و انرژی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲.۱ درصد رشد کرد، در حالی که شاخص بدون احتساب مواد غذایی تازه ۲.۴ درصد به صورت سالانه افزایش یافت.

در همین حال، نرخ تورم اصلی به کمترین میزان در پنج ماه گذشته یعنی ۲.۴ درصد رسید که نسبت به ۲.۸ درصد در ماه آگوست کاهش ثبت کرد.

کازوئو اوئدا، رئیس بانک مرکزی ژاپن اظهار کرد: اگر تورم به مسیر پیش‌بینی‌شده خود ادامه دهد، این بانک به افزایش نرخ‌ها ادامه خواهد داد.

وی اضافه کرد: بانک این مورد را ارزیابی خواهد کرد که چگونه بهبود ناپایدار ژاپن تحت تأثیر نبود اطمینان اقتصادی جهانی قرار می‌گیرد.

اکونومی گزارش می‌دهد، شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن با ۰.۳ درصد افزایش به بالای ۳۹ هزار واحد رسیده است، در حالی که شاخص تاپیکس با ۰.۲۵ درصد افزایش به ۲۶۸۵ رسید.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!