اقتصاد ایران

تخصیص ارز در پارادوکس / اولویت با واردکنندگان است

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، بازار لاستیک ماه‌هاست به دلیل حذف ارز ترجیحی با چالش‌هایی مواجه بوده است و در نهایت در بیست و پنجم مهرماه بنا به تصمیم وزارت صمت مقرر شد که قیمت لاستیک درب کارخانه‌ها ۲۰ درصد افزایش یابد و حالا در آخرین اظهارات، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرده است که لاستیک گران نمی‌شود.

آنطور که حسین فرهید زاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید: اقداماتی برای اعلام سبدهای ویژه توزیع تایر پر مصرف توسط تولیدکنندگان داخلی انجام شده و همچنین تعرفه واردات نیز از ۳۲ به ۱۰ درصد رسیده است تا با افزایش عرضه لاستیک در بازار شاهد کاهش قیمت باشیم.

وی اذعان کرده است که مصوبات اخیر نباید سو برداشت شده و هدف از افزایش قیمت لاستیک به تعادل رساندن بازار بوده است، همچنین همه فعالان حوزه تولید و توزیع لاستیک موظف شده‌اند اطلاعات فروش خود را در سامانه‌های مرتبط وزارت صمت ثبت کنند تا روند بازرسی به خوبی انجام شده و بتوان عرضه لاستیک خارج از شبکه را متوقف کرد. علاوه بر این همه مراکز عرضه لاستیک موظف به رعایت قیمت‌های مصوب شده‌اند.

اما آنطور که تولیدکنندگان میگویند گویا واردات در اولویت قرار گرفته و بیش از آنکه به تولیدکنندگان ارز تخصیص یابد، واردکنندگان ارز دریافت می‌کنند و لاستیک وارداتی نیز چندان ارزان‌تر از تولیدات داخلی نیست که بتواند منجر به کاهش قیمت‌ها در بازار شود.

لاستیک وارداتی ارزان‌تر از داخلی نیست!

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تایر سازان در گفتگویی، با بیان اینکه کاهش و افزایش واردات، به تولید داخل کشور بستگی دارد، اظهار کرد: افزایش عرضه باعث رقابتی‌تر شدن قیمت‌ها می‌شود اما به این معنا نیست که قیمت‌ها از یک مقدار مشخصی کمتر خواهند شد به دلیل آن‌که وارد کنندگان واردات خود را برای سود انجام می‌دهند و قصد ضرر کردن در آن را ندارد پس این کاهش قیمت در جایی متوقف می‌شود و آن زمانی ست که وارد کننده به سود انتظاری خود رسیده و قیمت تمام شده با قیمت بازار برابری داشته باشد.

وی اضافه کرد: افزایش واردات برای کاهش قیمت تایر روش مناسبی نیست و زمانیکه بازار دچار التهاب شده باشد این روش کار آمد خواهد بود، این آشفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدکنندگان داخلی نتوانند تولید کافی داشته باشند، در حال حاضر در کشور ظرفیت تولید تایر سواری متناسب با نیاز مصرف‌کنندگان است و در تأمین آن مشکلی نخواهیم داشت.

حال اگر می‌توانند برای واردات ارز را موقع تخصیص بدهند اما برای تولید کننده به موقع تخصیص داده نشود، جای سوال دارد.

تنها گفت: در شش ماه اول سال ارز کافی به تولید کنندگان اختصاص داده نشد و همین موضوع باعث شد تولیدکنندگان قادر به تأمین مواد اولیه مناسب و درنتیجه تولید با تمام ظرفیت خود را نداشته‌باشند.

وی ادامه داد: حال این سوال مطرح می‌شود که کشور چگونه می‌تواند ارز برای واردات داشته باشد، اما برای تولید و تأمین مواد اولیه داخل کشور وجود نداشته باشد؟ اشخاصی که این ادعا را داشته‌اند باید پاسخگو باشند.

کاهش تعرفه واردات تأثیر چندانی در موضوع کاهش قیمت نخواهد داشت

سخنگوی انجمن تایر سازان در ارتباط با کاهش تعرفه واردات گفت: کاهش تعرفه واردات تأثیر چندانی در موضوع کاهش قیمت نخواهد داشت، در واقع اصل موضوع این است که ارز وجود دارد یا خیر و در صورت موجودیت چرا به تولید کنندگان برای تولید تعلق نمی‌گیرد، این در حالی است که در شش ماهه اول سال نسبت به سال گذشته کاهش هشت درصدی تولید داخلی را داشته‌ایم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کاهش تعرفه بازار تصریح کرد: امسال با ایجاد ظرفیت‌های جدیدی که از طریق سرمایه گذاری در صنعت و طرح‌های توسعه‌ای که انجام شده است، ظرفیت تولید کشور باید بیشتر از سال گذشته باشد، اما به دلیل تأمین نشدن به موقع ارز برای صنعت، تولیدکنندگان نتوانستند ظرفیت‌های جدید و همچنین ظرفیت‌های گذشته خود را مورد بهره برداری قرار دهند که این مشکل متأثر از به موقع اختصاص نیافتن ارز به صنعت بوده است.

تنها ادامه داد: حال اگر می‌توانند برای واردات ارز را موقع تخصیص بدهند اما برای تولید کننده به موقع تخصیص داده نشود، جای سوال دارد.

وی در خصوص کارهای صورت گرفته از سوی وزارت صمت عنوان کرد: درخواست‌های و تخصیص ارز از سوی این وزارت‌خانه انجام می‌شود، و معمولاً با این وزارت‌خانه مشکلی نداریم، اما تخصیص ارز به معنای واریز پول نیست، ارز اختصاص داده شده باید یکسری روال را در بانک مرکزی طی کند تا بعد از آن پول به حساب فروشندگان واریز تا فروشنده حاضر به تأمین مواد اولیه شود، تا زمانیکه پولی واریز نشود این تخصیص ارزها هیچ ارزشی نخواهند داشت.

احتکار در افزایش بیشتر قیمت‌ها مؤثر است

تنها افزود: وزارت صمت تعدادی موازین برای توزیع تایر برقرار کرده که مشکلاتی را به وجود آورده بود که در هفته گذشته با توافقاتی که با تولید کنندگان صورت گرفت قرار شد شیوه‌نامه جدید بعضی موارد متوقف شود تا تایر بتواند از التهاب بازار خارج شود.

وی در خصوص احتکار تولید و واردکنندگان گفت: تایر تولیدی و یا وارداتی درصورتی‌که به بازار تزریق نگردد باعث ایجاد کمبود عرضه می‌شود در حالی که تقاضا وجود دارد، این در حالی است که با احتکار موجب کاهش عرضه می‌شویم که این خود باعث افزایش بیشتر تقاضا شده و موجب می‌شود تقاضا بالا رود.

مردم برای آنکه دچار کمبود در تأمین تایر نشوند هنگام خرید بیشتر از نیاز خود خرید را انجام می‌دهند، زمانی که مصرف افزایش یابد نسبت به نیاز مردم افزایش یابد، فاصله بین عرضه و تقاضا نیز افزایش یافته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

سخنگوی انجمن تایرسازان ادامه داد: مردم برای آنکه دچار کمبود در تأمین تایر نشوند هنگام خرید بیشتر از نیاز خود خرید را انجام می‌دهند به عنوان مثال کسی که یک حلقه تایر نیاز دارد، دو حلقه تایر می‌خرد تا از تورم پیشی بگیرد و نمی‌خواهند افزایش قیمت شامل حالشان شود، بنابراین کمبود بیشتر می‌شود چون تولید به اندازه مصرف است و زمانی که مصرف افزایش یابد نسبت به نیاز مردم افزایش یابد، فاصله بین عرضه و تقاضا نیز افزایش یافته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

پارادوکس؛ ارز در دستانِ واردکنندگان!

تا پایان آبان توزیع تایر افزایش می‌یابد

وی در خصوص مقابله با این موضوع گفت: مقرر و توافق شده است که تایر سازان یک مقدار متناوب حدود ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک را در اختیار بازار برای توزیع قرار بدهند و از رینگ‌های پر مصرف مانند ۱۳,۱۴,۱۵ که عمدتاً مصرفی خودروهای سواری همچون پراید، پژو، سمند و خودروهای کوچک چینی که پرمصرف‌ترین سایز تایرها هستند و حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد مصرف را تشکیل می‌دهند که به سرعت به بازار عرضه شود و این کار صورت گرفته و لازم است تا پایان آبان ماه، نسبت به حمل تایرها به مواضع توزیع اقدام شود که در دست انجام است که از این تاریخ تایر بلافاصله توزیع شود و کسی مجاز به نگهداری حلقه تایرهای ارسال نیست و تمامی آنها با نظارت تمام توزیع می‌شوند.

تنها تصریح کرد: توزیع کنندگان و نمایندگان تایرسازی‌ها اگر در توزیع اهمال کاری انجام دهند نمایندگی آنها لغو و پلیس امنیت اقتصادی و سازمان تعزیرات به این مسئله ورود می‌کند و هر تایری که از مبدا بارگیری و برای تایر فروشان ارسال می‌شود در سامانه ثبت و تمامی اطلاعات تعداد و سایز حلقه لاستیک در آن ثبت می‌شود که در این صورت تایر فروشان موظفند تعداد تایر در اختیار گذاشته شده را در مقابل احراز هویت خریدار و مالکیت و مشخصات خودرو در اختیار خریداران قرار دهند؛ از این طریق کنترل می‌شود که تمام فرایند شفاف و قابل ردیابی باشد که احتکاری انجام نشود، توزیع کنندگان به طور مستقیم لاستیک را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.

به نظر می‌رسد حمایت از تولیدکنندگان در سال سال «مهار تورم، رشد تولید» بیش از پیش باید مورد توجه باشد تا در بازارهای مختلف با افزایش عرضه بتوان از مسائلی همچون احتکار و سودجویی نیز جلوگیری کرد و بازارها را به تعادل رساند.

منبع خبر : ایمنا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!