باستانیترین هنر کشور در آستانه فراموشی

به گزارش پایگاه خبری سرمایه ایرانی، نقالی، پردهخوانی یا افسانهگویی ایرانی و شاهنامهخوانی از دیرباز در فرهنگ ایرانی بهعنوان میراثی ماندگار نقشآفرینی کرده است. هنر نقالی در فرهنگ ایرانی ریشه دارد و قدیمیترین شکل بازگو کردن قصهها و داستانهای اکثراً حماسی و یا مذهبی است. برخی به نقالی پردهخوانی نیز میگویند، چراکه نقال برای افسانهسرایی به تصاویر مرتبط با داستان که روی پردههای بزرگ رسم شدهاند، اشاره میکند. در اکثر موارد داستانهای شاهنامه و داستانهای پهلوانان ایرانی و عیاران همچون پوریای ولی موضوع نقالی هستند و در بعضی موارد، وقایع مذهبی همچون داستان عاشورا پردهخوانی میشود.
قصهگویی و داستانسرایی از روزگاران کهن در بین اقوام مختلف ازجمله ایرانیان باستان رواج داشته است. در زمان صفویه با گشوده شدن قهوهخانهها این هنر در میان افرادی که در آن محل تردد میکردند رواج یافت. شاهان صفوی به دلیل علاقه به تصویرگری، نگارگری و نمایش به این هنر بها دادند. پردههای فراوانی در قهوهخانهها نصب شد و نقالان زیادی پرورش یافتند که از آنها حمایت میشد. دورههای بعد بارونق گرفتن تعزیهخوانی از رونق نقالی کاسته شد.
از طرفی پردهخوانی، تعزیه، نقالی و شبیهخوانی از دیرباز در میان شیفتگان اهلبیت (ع) در ایام مختلف سال ازجمله مناسبتهایی چون ماه محرم و ماه مبارک رمضان رواج داشته و بهویژه برای امام حسین (ع) و امام علی (ع) در مناسبتهای مختلف اجرا میشده است. همچنین هنر زیبای نقالی و پردهخوانی بهعنوان یک هنر ملموس با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، بنیاد فردوسی، خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی کشور ایران در تاریخ بیست و هفتم نوامبر ۲۰۱۱ در ششمین اجلاس میراث معنوی ناملموس یونسکو ثبت جهانی شد.
پیشینه نقالی در استانهای کشور
مهدی دریایی یکی از پیشکسوتان هنر نقالی و به سرمایه ایرانی میگوید: هنر نقالی و پردهخوانی ازجمله هنرهای اصیل ایرانی است که در استان مرکزی پیشینه دیرینه دارد.
وی میافزاید: مرحوم «ولیاله ترابی» از شهرستان فراهان و «سید مصطفی سعیدی» از شهرستان اراک، دو نقال مطرح کشور در عصر معاصر است.
این پیشکسوتان هنر نقالی تصریح میکند: پیشینه هنر پردهخوانی نیز در استان مرکزی به سال ۱۳۴۰ برمیگردد که تا اوایل انقلاب شکوهمند اسلامی در قهوهخانهها ازجمله قهوهخانه میدان ارگ در شهرستان اراک به نمایش در میآمد.
وی ادامه میدهد: پردهخوانهای معروفی در استان مرکزی واقعه عاشورا را اجرا میکردند که ازجمله آنان میتوان از مرحوم «درویش قنبر» و مرحوم «مرشد جوانبخت» نام برد.
دلیل بیتوجهی به هنر نقالی
مهدی زمانی نسب، پیشکسوت شبیهخوانی در اراک به سرمایه ایرانی میگوید: از ۱۳ سالگی فعالیت خود را با ارادت به خاندان ائمه اطهار (ع) درزمینهٔ شبیهخوانی آغاز کردهام.
وی میافزاید: حدود ۶۳ سال است که فعالیت هنری خود را در حوزه شبیهخوانی انجام میدهم. در سالهای بعد از انقلاب برنامههای نقالی، شبیهخوانی، پردهخوانی در حسینیه بازار اراک برگزار میشد و حضور گسترده علاقهمندان جلوه زیبایی به آن میبخشید.
پیشکسوت شبیهخوانی در اراک تصریح میکند: درگذشته به دلیل ساده زیستی مردم و توجه به مسائل دینی و مذهبی، کمبود مشکلات اجتماعی و نبود فضای مجازی، برگزاری مجالس تعزیه، شبیهخوانی، نقالی بیشتر رواج داشت اما در سالهای اخیر شاهد روند کاهشی برگزاری این مجالس و استقبال کمتر مردم از این برنامهها که جز میراث ماندگار و کهن ایرانزمین است.
وی بابیان اینکه نبود توجه به مسائل فرهنگی از سوی مسئولین در ادوار گذشته موجب کمرنگ شدن و محدود شدن مجالس عزاداری، تعزیه شده است، میگوید: شاید ما آخرین نسل از گروههای برگزارکننده شبیهخوانی، پردهخوانی، تعزیه و نقالی باشیم چراکه در سالهای اخیر توجه و علاقهمندی مردم بهویژه جوانان و نوجوانان به این برنامهها کاهش چشمگیری پیداکرده است. اگرچه نبود بچه خوانها در این مجالس شاهد و گواه این مهم است.
زمانی تأکید میکند: درصورتیکه انجمن هنری شبیهخوانی، تعزیه، نقالی و پردهخوانی حمایت و تقویت شود شاید بتوان بخشی از این میراث کهن را برای سالهای آینده احیا کرد.
کاهش مخاطبان نقالی خوانی
عباس کاووسی، پیشکسوت تعزیه به سرمایه ایرانی میگوید: برگزاری تعزیه و مجالس عزاداری ائمه اطهار (ع) در برخی ماههای سال ازجمله علاقهمندیهای مردم ایران و بهویژه شهر اراک است. اگرچه در استان مرکزی و شهر اراک هنرمندان بسیار زیاد و معروفی فعالیت داشتند اما امروز شاید به دلیل نبود علاقهمندی نسل جوان به این بخش شاهد کاهش برنامهها هستیم و دیری نخواهد گذشت که این میراث فرهنگی و دیرینه ایرانزمین به فراموشی سپرده شود.
وی میافزاید: تعزیهخوانی، نقالی، شبیهخوانی و پردهخوانی ازجمله برنامههای فرهنگی و هنری بودند که نسلهای گذشته خاطرات فراوانی با آنها داشتند اما به دلیل کمتوجهی به برنامههای سنتی، این میراث قدیمی جایگاه خود را در میان جوانان و نوجوانان ازدستداده است.
منبع خبر : ایمنا