بورس کالا

ثبات بازار فولاد در ابهام

به گزارش سرمایه ایرانی، فعالان بازار ورق می‌گویند، عرضه این محصول به دلایل متعددی در بورس کالا کاهش یافته و این موضوع باعث رشد قیمت شده است. آنها دو دلیل برای این وضعیت مطرح می‌کنند؛ نخست عدم عرضه شرکت‌های کوچک در بورس و دوم، قیمت‌گذاری نادرست این محصول توسط شورای رقابت.
چندی قبل سید رسول خلیفه ‌سلطان در این رابطه عامل رشد قیمت‌ها در بورس کالا را عدم عرضه ورق گرم توسط برخی تولیدکنندگان در بورس کالا عنوان کرده بود. او معتقد است، همین موضوع نیز به دلیل قیمت‌گذاری نادرست شورای رقابت اتفاق افتاده چراکه قیمت‌های پایه ورق گرم در بورس کالا به اندازه‌ای نیست که همه تولیدکنندگان اعم از تولیدکنندگان بزرگ و کوچک به عرضه ورق در بورس کالا ترغیب شوند و این در حالی است که همگی اسلب مورد نیاز خود را از بورس خریداری می‌کنند، اما به تکالیف خود در عرضه ورق گرم در بورس کالا عمل نمی‌کنند و محصولات خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که همین موضوع موجب التهاب در بازار می‌شود.
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌گوید: شرکت‌های بزرگ فولادی تکالیف خود در عرضه محصولات در بورس کالا را رعایت کرده‌اند اما حقیقت این است که نمی‌توان از شرکت‌های بزرگ فولادی انتظار داشت که همه‌ بارِ بازار را به دوش بکشند. راه‌حل مدیریت بازار ورق گرم، کاهش تقاضا در بورس کالا نیست؛ بلکه ظرفیت‌های خاموش واحدهای تولیدی باید فعال و محصولات عرضه شوند.
با این حال بررسی عرضه و تقاضا در بورس کالا برای ورق گرم در دو ماه آبان و آذر نشان می‌دهد، میزان تقاضا و عرضه با تغییر خاصی روبه‌رو نبوده و اتفاقا بازار با مازاد عرضه در این دو ماه روبه‌رو بوده است. در یک ماه منتهی به ۵ آذر ماه میزان عرضه ورق گرم در بورس کالا ۳۷۱ هزار تن و میزان تقاضا ۳۲۳ هزار تن بوده است. تقاضا و عرضه برای این محصول در یک ماه منتهی به ۵ دی ماه به ترتیب به ۳۷۶ هزار تن و ۳۱۴ هزار تن رسیده که نشان می‌دهد عرضه افزایش ۵ هزار تنی و تقاضا کاهش ۹ هزار تنی را تجربه کرده است.
عرضه ورق سرد نیز در همین دو دوره مورد بررسی از ۳۲۳۰۰ تن به ۳۵۶۰۰ تن رسیده و این در حالی است که تقاضا برای این محصول از ۳۶ هزار تن به ۴۱ هزار تن افزایش یافته است.
این اعداد و ارقام از تعادل نسبی در بازار ورق گرم و سرد حکایت دارد با این حال همانطور که دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به آن اشاره کرده، موضوع اصلی، عرضه شرکت‌های مختلف اعم از شرکت‌های بزرگ و کوچک در بورس کالاست.
موضوع اصلی آنجاست که تقاضا برای اسلب در بورس کالا برای همه شرکت‌ها یکسان است و از آنجا که شرکت‌های بزرگ ناچارند محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، بنابراین تعادل در زنجیره تولیدکنندگان این محصولات وجود ندارد و در اصل باید همه فعالان این صنعت از قوانین یکسانی تبعیت کنند.
فعالان بازار فولاد می‌گویند، افزایش قیمت دلار در ماه‌های آخر و رشد قیمت فولاد در بازارهای جهانی باعث شده تا به صورت بالقوه ظرفیت افزایش قیمت انواع محصولات فولادی وجود داشته باشد با این حال نگرانی‌ها از احتمال قطعی گاز واحدهای فولادی را نباید نادیده بگیریم و به عبارتی به این دلایل، احتمال افزایش قیمت در سه ماه پایانی وجود دارد و تاکید خلیفه سلطان بر ضرورت عرضه همه تولیدات در بورس کالا در جهت کنترل وضعیت بازار ورق در ماه‌های پیش‌رو است.
موضوع قابل ذکر آن است که معمولا در بازار مقاطع فولادی خریدهای انباری در سه ماهه پایانی به منظور در امان ماندن از رشد قیمت‌های سال بعد افزایش می‌یابد و این مساله ممکن است ظرفیت رشد قیمت را در این بازار در ماه‌های آینده افزایش دهد، به خصوص آن که کاهش تولید نیز موضوع جدی است که این موضوعات احتمالا ظرفیت‌های رشد قیمت را در این محصولات افزایش می‌دهد. در این ارتباط باید پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار را نیز در نظر گرفت.
قیمت دلار در سال جاری روند باثباتی را پشت سر گذاشته و در محدوده ۴۹ تا ۵۰ هزار تومان ثابت باقی مانده است. آنطور که آمارها نشان می‌دهد قیمت هر دلار آمریکا از ابتدای سال تاکنون فقط ۲.۵ درصد نوسان کرده و حتی ظرف ۱۰روز گذشته شیب نزولی قیمت دلار و به ‌دنبال آن همه ارزها تشدید شده است. طبق این اطلاعات، قیمت هر دلار آمریکا ظرف چند روز گذشته به کانال ۴۹هزار تومان سقوط کرده و اکنون به ۴۹هزار و۷۰۰ تومان رسیده است.
این در حالی است که سال قبل رشد قیمت دلار در محدود ۸۵ درصدی را شاهد بودیم و اکنون ثبات در بازار نشان می‌دهد، فاکتور دلار در مجموع عامل نسبتا ثابتی است و به همین دلیل، عرضه و تقاضا و قیمت‌های جهانی، عوامل اصلی تعیین پایداری در بازار محصولات فولادی در سه ماهه پایانی سال به شمار می‌روند.

شماره ۵۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!