پترو پالایش

خودروی باکیفیت حلقه گمشده چرخه مصرف بنزین

به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، آن‌طور که کارشناسان معتقدند، پرمصرف بودن خودروهای داخلی و کیفیت پایین آن‌ها، یکی از مهم‌ترین عوامل مصرف بنزین در کشور ماست که ایران را به یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در حوزه بنزین تبدیل کرده است، خودروهای بی کیفیت و پر مصرف، علاوه بر افزایش مصرف بنزین در کشور، آلودگی‌های زیست محیطی نیز به دنبال دارد، بنابراین ضروری است که درباره اصلاح کیفیت خودروها تصمیماتی گرفته شود.

آخرین گزارش سازمان استاندارد نیز نشان می‌دهد، ۵۳ خودرویی که در ایران تولید می‌شود (شامل خودروهای ایرانی و مونتاژی) در گرید C، D، E، F و G درجه‌بندی شده است، در این بین، ۶۲ درصد خودروهای ارزیابی شده توسط سازمان ملی استاندارد، در گرید G قرار گرفته که جزو بدمصرف‌ترین خودروها است.

سال جاری افزایش مصرف بنزین، کشور ما را به واردکننده این محصول تبدیل کرد، زیرا اکنون ظرفیت پا لایشی کشور در زمینه تولید بنزین و گازوئیل با مقدار مصرف برابر و گاهی حتی کمتر از آن است و این در حالی است که فقط ۱۰ تا ۱۲ درصد از مصرف سوخت مایع است و توجه به ال‌ان‌جی آن‌قدرها که باید انجام نشده است، در حالی که پیش‌بینی شده بود سال جاری مصرف بنزین ۶.۵ درصد افزایش پیدا کند، گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان‌دهنده رشد ۱۲.۵ درصدی مصرف بنزین در سال جاری است.

هزینه واردات بنزین به عنوان یک فرآورده نفتی برای ایران که صادر کننده نفت خام است ایجاب می‌کند که راهکارهای مناسب برای مقابله با افزایش مصرف بنزین را در دستور کار قرار دهیم. مهم‌ترین راهکار نیز بهبود کیفیت خودروها و علاوه بر آن توجه به خودروهای برقی است.

روی زمین ماندن برنامه بیست‌ساله دوگانه‌سوز کردن خودروها

حسن مرادی، کارشناس انرژی در گفتگویی، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور اظهار می‌کند: یکی از مشکلاتی که در کشور ما در حوزه سوخت وجود دارد راندمان پایین پالایشگاه‌های ما است. پالایشگاه‌های ما در حوزه تولید بنزین به‌خصوص پالایشگاه‌های قدیمی راندمان بسیار پایینی دارند.

وی اضافه می‌کند: وضعیت نامناسب پالایشگاه طوری بود که وزیر نفت دولت دوازدهم اعلام می‌کرد که اگر ما بنزین را به کشور وارد کنیم شاید به نفعمان هم باشد.

مرادی در ادامه بیان می‌کند: یکی از دلایل عمده ناترازی بنزین در کشور ما همین راندمان پایین پالایشگاه‌ها است. دلیل دیگر این است که ما در برنامه‌ای که حدود ۲۰ سال پیش تنظیم می‌کردیم، قرار شد که سوخت CNG به سوخت غالب اتومبیل‌های عمومی و شخصی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اما رونق خودروهای دوگانه‌سوز با ضعف و کندی مواجه است، اضافه می‌کند: اگرچه به ظرفیت ناوگان CNG ما در این سال‌ها افزوده شده و جایگاه‌های سوخت CNG زیادی هم در کشور تأسیس شده است، اما آن هدفی که قرار بود برآورده شود ، محقق نشد و هنوز هم یکی از گزینه‌های جدی ما برای رفع معضل ناترازی بنزین و کاهش مصرف بنزین در کشور این است که به سمت توسعه جایگاه‌های CNG و تولید خودروهای با مصرف سوخت CNG برویم.

مرادی در ادامه توضیح می‌دهد: حتی خودروسازان در سال‌های گذشته تولید خودروهای CNG را متوقف کردند و این خودروها را تولید نکردند. مشکل دیگری که ما بارها در این ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته آن را بیان کرده‌ایم و اسباب رفع این مشکل هم فراهم است آزادی ورود اتومبیل‌های برقی به کشور است.

موانع واردات خودروهای برقی برداشته شود

کارشناس انرژی ادامه می‌دهد: گمرک باید موانع واردات خودروهای برقی به کشور را بردارد، تعرفه ورود اتومبیل‌های برقی به کشور باید برداشته شود تا به این وسیله بتوانیم از خودروهای برقی استفاده کنیم که متأسفانه این مسئله هم در کشور ما با ضعف پیش می‌رود.

مرادی با اشاره به اینکه اگرچه برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم اقداماتی در این سال‌ها انجام شده و قرار شده است خط تولید اتومبیل‌های برقی هم در کشور ایجاد شود، توضیح می‌دهد: حرکت شتاب‌داری که باید باشد و ما را از واردات بنزین بی‌نیاز کند، در کشور هنوز شکل نگرفته است.

کارشناس انرژی بیان می‌کند: مسئله بعدی ثبات قیمت بنزین است. این فرآورده سوختی مدت‌هاست که قیمت ثابتی دارد و همین قیمت ثابت در مقایسه با مصرف جهانی و قیمت جهانی آن اختلاف خیلی زیادی دارد و ما یارانه گزافی را سالانه به بنزین اختصاص می‌دهیم.

خودروی با کیفیت حلقه گمشده چرخه مصرف بنزین

اهمیت اصلاح صنعت خودرو برای حل معضل ناترازی بنزین

نرسی قربان، کارشناس انرژی نیز در گفتگویی، درباره علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راهکارهای حل این معضل اظهار می‌کند: ناترازی بنزین مسئله‌ای نبوده که به یک‌باره در کشور به وجود بیاید که بخواهیم به یک‌باره و کوتاه‌مدت این مشکل را حل کنیم.

وی اضافه می‌کند: اقدامی که ما برای تولید بنزین در کشور انجام می‌دهیم این است که مقداری از نفت خودمان را تسویه می‌کنیم و در پالایشگاه‌ها آن را تبدیل به بنزین می‌کنیم که درصد بنزین آن نسبت به پالایشگاه‌های دیگر بسیار کم است.

کارشناس حوزه انرژی در ادامه درباره علت این تولید کم می‌گوید: این پالایشگاه‌ها فقط برای اینکه به ما بنزین بدهند، طراحی نشده‌اند، بلکه برای تولید نفت سفید و میان تقطیر طراحی شده‌اند، در نتیجه ظرفیت تولید ما در پالایشگاه‌ها برای بنزین محدود است.

قربان اضافه می‌کند: از سوی دیگر جمعیت کشور ما زیاد شده و به همان نسبت بر تعداد خودروها افزوده شده است و هرچه بر تعداد خودروها افزوده شود، میزان سوخت مصرفی آن‌ها نیز افزوده خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون تقاضای موجود در کشور ما برای بنزین فوق‌العاده بالا رفته است و بر تعداد خودروهای ما سالانه یک میلیون افزوده می‌شود.

کارشناس انرژی تصریح می‌کند: راهکار برون‌رفت از این ناترازی نیز به همان ترتیب است یعنی باید تمام این مشکلات را یک به یک مرتفع کنیم. ما باید مصرف را کنترل کنیم که در این شرایط باید خودروهای ما سوخت کمتری مصرف کنند که لازمه سوخت مصرف سوخت کمتر در خودروها تولید بهینه خودرو در خودروسازی‌های داخلی است.

وی در ادامه بیان می‌کند: راه دیگر نیز این است که ساختار تولید بنزین را در پالایشگاه‌ها به‌روز کنیم، که آن هم نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم از سوی دولت است.

قربان اضافه می‌کند: به دلیل انجام ندادن این اقدامات و ثابت نگه داشتن قیمت بنزین هم‌اکنون شاهد ناترازی بنزین در کشور هستیم و در حال حاضر ۹۵ درصد سبد سوخت خودروهای ما یعنی وسایل حمل‌ونقل عمومی را بنزین تشکیل می‌دهد و میزان مصرف سوخت CNG و LPG در خودروهای ما بسیار پایین است.

کارشناس انرژی اضافه می‌کند: اقدام دیگر مهم در راستای رفع ناترازی بنزین این است که ما باید خودروهای برقی و هیبریدی داشته باشیم، یعنی راه دیگری نداریم و در حال حاضر نمی‌توانیم از سوخت هیدروژنی برای حمل‌ونقل خود استفاده کنیم.

وی می‌گوید: خودروهای برقی می‌توانند به حل مشکلات ما کمک کنند در واقع اگر ما بتوانیم ماشین‌های برقی را به کشور وارد کنیم سوددهی آن از ساخت آن برای ما بیشتر است، زیرا از واردات بنزین بی‌نیاز می‌شویم و از محل صرفه‌جویی بنزین می‌توانیم منابع لازم برای واردات خودروهای برقی را به دست بیاوریم.

استفاده از خودروهای برقی، توجه به برنامه دوگانه سوز کردن خودروها، حرکت به سمت مصرف سوخت ال‌ان‌جی و راهکارهایی از این دست برای بهبود ناوگان خودرویی کشورمان یکی از ضروری‌ترین اقدامات برای رفع مسئله ناترازی در حوزه بنزین است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی سرمایه ایرانی

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!