صنعت هوانوردی رژیم صهیونیستی ۱۰ سال عقب بازگشت
به گزارش خبرگزاری سرمایه ایرانی، «از وقتی که شرکتهای هواپیمایی خارجی قید پرواز به اسرائیل را زدند بلیطهای شرکت رژیم صهیونیستی العال تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است» این را خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ گزارش داده است. کشتارهای رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری موجی از انتقادها و تحریمها را علیه رژیم صهیونیستی برانگیخته، همکاری با دانشمندان رژیم صهیونیستی را کاهش داده و احتمال صدور حکم بازداشت را برای مقامات رژیم صهیونیستی افزایش داده، اما بیشترین چیزی که موجب احساس منزوی شدن در نزد رژیم صهیونیستی شده توقف هوانوردی و کاهش قابلتوجه پروازها به رژیم صهیونیستی است. بلومبرگ با آوردن این مقدمه در یادداشت خود تأکید میکند، پروازهای مستقیم از تلآویو به دهها شهر بزرگ دنیا مانند واشنگتن، دی سی، سانفرانسیسکو، تورنتو، هنگکنگ و دهلینو متوقف و در نتیجه باعث کاهش ملاقاتهای تجاری رودررو شده و بر حملونقل کالاهای وابسته به هواپیما تأثیر گذاشته است.
از ۲۰ شرکت هواپیمایی که قبل از جنگ بازار هوانوردی رژیم صهیونیستی را در کنترل خود داشتند، اکثر شرکتهای خارجی پروازهای خود را به طور کامل متوقف کردند و تنها برخی از شرکتهای اسرائیلی در فرودگاه متروکه بن گوریون فعالیت میکنند. به گفته مقامات فرودگاه بن گوریون، تعداد هواپیماها و مسافران در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۴، ۴۰ درصد کاهشیافته است. توقف پروازهای خطوط هوایی آمریکایی و کانادایی مانند دلتا، یونایتد، امریکن ایرلاینز و ایر کانادا به دلیل نگرانی نسبت به ایمنی مسافران و امتناع خدمه از اقامت شبانه در تلآویو بیشترین تأثیر را بر صنعت هوانوردی رژیم صهیونیستی داشته است. به نوشته بلومبرگ، درحالیکه جنگ وارد چهاردهمین ماه خود میشود و پایانی برای آن وجود ندارد و تنشهای فزاینده ناشی از آن چندین بار به توقف کامل پروازها به مقصد و از رژیم صهیونیستی منجر شده است، مسئولین شرکتهای فناوری در رژیم صهیونیستی که با کاهش سرمایهگذاریها و فعالیتهای تجاری روبرو هستند، به دنبال یافتن راهحلی میگردند. از جمله این راهحل ها، ابتکاری به نام Airtech بوده که هدف آن ارائه پروازهای چارتر سه بار در هفته بین اسرائیل و ایالات متحده از ژانویه ۲۰۲۵ است. علاوه بر این، شرکت کوچک ایر حیفا شش بار در روز پروازهای خود را به قبرس انجام میدهد تا حملونقل به و از سایر نقاط جهان را تسهیل کند. در ادامه گزارش این خبرگزاری آمریکایی آمده است، بحران در صنعت هوانوردی اسرائیل پس از آغاز جنگهای بیامان رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و تبادل آتش با ایران آغاز شد که منجر شد خطوط هوایی خارجی قید رژیم صهیونیستی را بزنند، زیرا در هر مقطعی که برمیگشتند با تشدید تنشها و عملیات نظامی رژیم صهیونیستی دوباره متوقف میشدند.
بلومبرگ گزارش داد درحالیکه طی سالهای اخیر با افزایش ثروت و سرمایه گذاریها در رژیم صهیونیستی دهها شرکت هواپیمایی برای کار در اسرائیل ترغیب شده بودند و افزون بر آن روند عادیسازی علنی یا غیرعلنی روابط بزرگترین اقتصادهای منطقه با اسرائیل هم به تقویت صنعت هوانوردی رژیم صهیونیستی منجر شده بود، حالا با جنگ غزه این صنعت ۱۰ سال به عقب بازگشته است؛ زیرا بیشتر این روابط طی یک سال اخیر تغییر کرده است، زیرا ترکیه که مرکز پروازها به تلآویو بود، رژیم صهیونیستی را تحریم کرد و دیگر دسترسی مستقیم به هیچ یک از شهرهای اردن و مصر مغرب و بحرین وجود ندارد، افزون بر اینکه پروازها به دهها شهر دیگر در کشورهای یونان، ایتالیا و شرق اروپا هم متوقف شده است. بلومبرگ گفت که شرکت العال بزرگترین ذینفع از این اوضاع بوده است، زیرا سهم بازار خود را در سپتامبر ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل دوبرابر کرده و به ۴۶ درصد کل پروازهای اسرائیل رسانده است و همچنین در نیمه اول سال ۲۲۸ میلیون دلار سود خالص داشته است. اما به گفته شرکتهای مسافرتی، این سودها هزینه بالایی را برای مصرفکنندگان به همراه داشته و قیمت پروازها بین ۵۰ تا ۴۰۰ درصد افزایشیافته است.
هزینههای بالا نیز بر حملونقل کالاها تأثیر گذاشته، زیرا بیش از نیمی از محمولههای هوایی در اسرائیل قبل از جنگ از طریق هواپیماهای تجاری انجام میشد. با تعلیق این پروازها، هزینه حملونقل هوایی ۲۵۰ درصد افزایش یافت و کنترل تورم در رژیم صهیونیستی را دشوارتر کرد. در حال حاضر، برخی از خطوط هوایی بینالمللی به دلیل قوانین غرامتی که شرکتها را ملزم به ارائه گزینههای جایگزین برای پروازهای لغو شده میکند، از بازگشت به رژیم صهیونیستی میترسند. گروهی از ایرلاینها به پارلمان رژیم صهیونیستی هشدار دادند که عدم برنامهریزی برای فصول پیشرو ممکن است منجر به هدایت هواپیماها به مقاصد دیگر شود و بحران در بخش هوانوردی رژیم صهیونیستی را تشدید کند.
به تازگی نیز عیران تندلر نایب رئیس یک شرکت فناوری در رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل با این چیزی که دنیا با توقف حمل و نقل بر سرش آورده شبیه گتو شده درحالیکه در گذشته این طور نبوده است» (گتو از نظر تاریخی در اروپا به محلههایی که اقلیت یهودی در آن ساکن بودند گفته میشد. در ایران برای بیان این معنی گاه واژه «جهود محله» به کار میرفته و امروزه در معنی امروزیاش بیشتر از آن بهعنوان پدیده حاشیهنشینی یاد میشود). بخش فناوری در رژیم صهیونیستی در سال جاری میلادی با چالش جدیدی مواجه است که آن هم کمبود پرواز و دشواری دسترسی به بازارهای جهانی با تشدید تنشهای امنیتی و سیاسی در منطقه شمرده میشود. به گفته مسئول شرکتهای استارتآپ «پروازها برای ما فقط وسیله حملونقل نیستند، بلکه شریان حیاتی تداوم کسبوکار محسوب میشوند، بهخصوص زمانی که صحبت از ارتباط مستقیم با سرمایهگذاران و مشتریان در بازارهای جهانی باشد».
منبع خبر : ایمنا