بورس کالا

نرخ بهره ترمز برید – سرمایه ایرانی

به گزارش سرمایه ایرانی؛در شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس موضوعات مختلفی همچون افزایش هزینه تامین مالی شرکت‌ها، دلایل جهش بورس در شهریور ماه، عملکرد واگذاری‌های سازمان خصوصی سازی، بررسی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و آزادسازی قیمت خودرو بررسی شده است.

ارتقا نظام مالی و نقش بانک‌ها

اسماعیل درگاهی، مدیرعامل گروه مالی شهر در سرمقاله این شماره هفته‌نامه اطلاعات بورس به موضوع واگذاری اموال مازاد بانک‌ها پرداخت و گفت بانک‌ها باید سهام تحت تملک خود و شرک‌تهای تابعه خود را در بنگاه‌هایی که فعالیت‌های غیربانکی انجام می‌دهند، به استثنای طرح‌های نیمه تمام شرکت‌های تابعه، واگذار کنند.

رشد ورود پول حقیقی به بازار

بازار هفته را در انتظار اخبار خوب وزیر، طوفانی آغاز کرد و هر چه از هفته گذشت، میرا شد و روزهای نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. ارزش معاملات خرد در قیاس با هفته‌های قبل که در محدوده ۴ هزار میلیارد تومانی در نوسان بود به بیش از ۷ هزار میلیارد تومانی رسید. در حالی که در هفته‌های گذشته خروج مداوم نقدینگی افراد حقیقی را از بازار شاهد بودیم، در هفته جاری شاهد ورود پول اشخاص حقیقی در اوایل هفته به بازار بودیم که همین امر موجب رشد شاخص به بیش از ۲.۱ میلیون واحدی بودیم.

لبخند شهریوری بورس

فضای عمومی بازار سرمایه پر از ابهام و آینده آن غیرقابل پیش بینی است. نشانه این موضوع نوسان‌های شدیدی است که از ابتدای سال تاکنون شاهد بوده‌ایم. پس فراز و فرودهایی که بازار سرمایه از ابتدای سال داشت، به تازگی شروع به جهش کرده است. تحلیلگران این جهش اخیر را عوامل آینده‌نگر می‌دانند اما تعریف آنها از این عوامل متفاوت است. بر این اساس روند شاخص از ابتدای سال تاکنون و دلایلی احتمالی این جهش از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.

نرخ بهره ترمز برید

این روزها ناشران برای تامین نقدینگی با چالش‌های ریز ودرشتی دست به گریبانند؛چالش‌هایی که هزینه تامین مالی را دوچندان کرده است. در واقع ناشرانی که سال گذشته با هزینه کمتری می‌توانستند تامین مالی کنند امسال اما به دلایل مختلف زیر بار افزایش هزینه‌ها رفته‌اند.تا جایی که این روزها ناشران برای تامین مالی ناچارند وارد میدان مسابقه شوند؛ میدانی که فقط قدرتمندترین‌ها وارد آن می‌شوند و ضعیف‌ترین‌ها باید از آن کناره‌ بگیرند. آنطور که گفته شده امروز اگر شرکتی بخواهد تامین مالی کند، باید هزینه‌ای حدود ۳۴ تا ۳۸ درصد وگاها ۴۰ درصد پرداخت کند درغیراین صورت از صحنه رقابت حذف می‌شود. هم‌اکنون نرخ اسمی اوراق ۱۸ تا ۲۰ درصد است اما با اضافه شدن نرخ بازارگردانی ، تعهدپذیره‌نویس و نرخ تضامین بانکی این نرخ تا ۳۴ درصد و بعضا بیشتر هم می‌رسد.این درحالی است که نرخ‌های ترجیحی برخی از صندوق‌های با درآمد ثابت نیز به ۲۹ و ۳۰ درصد رسیده است.

شکست خصوصی سازی

خصوصی‌سازی فرآیند انتقال مالکیت کسب‌وکارها از دولت به بخش خصوصی است. در این فرآیند مالکیت و سهام سازمان‌های دولتی (بخش عمومی) به افراد حقیقی یا حقوقی غیردولتی واگذار می‌شود. در واقع فرآیندی اجرایی، مالی و حقوقی است که دولت‌ها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداری کشور به اجرا درمی‌آورند.

واژه «خصوصی‌سازی» حاکی از تغییر در تعادل بین حکومت و بازار و به نفع بازار است. خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی سیاستی است که با آشکار شدن مشکلات ناشی از فعالیت‌های غیر کارآمد دولتی در طول دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ در سطح وسیعی در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای درحال توسعه به اجرا در آمده است.

گفت و گو

«کارگزاری‌ها در مسیر تغییر منبع درآمد» عنوان گفت‌وگوی ویژه این هفته با مهدی علیخانی، عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی درباره صنعت کارگزاری در ایران و چالش‌های آن است.

همچنین پیام افضلی، مدیر ارشد دپارتمان تامین مالی گروه مالی کیان، در مصاحبه‌ای با عنوان «دولت جای بخش خصوصی در انتشار اوراق را گرفت» به تشریح طرح‌ها و برنامه‌های شرکت‌های تامین سرمایه پرداخته است.

امکانی برای ورود و رشد شرکت‌های نوپا در بورس

سازمان بورس و اوراق بهادار برای تامین منابع و کمک به رشد توسعه اقتصادی، بازاری را طراحی کرده است که ریسک پذیرتر از سایر بازارها است. همچنین در بازار اشخاصی که قصد سرمایه گذاری دارند باید بیانیه ریسک مرتبط را امضا کنند. یکی از اهداف تشکیل این بازار ورود آسان‌تر شرکت‌های نوپا به بازار سرمایه است.

رضا کیانی؛ مدیر تحقیق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران گفت: بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای با عناوین مختلف در بسیاری از بورس‌ها فعالیت می‌کند. برخی از ابزارهایی که در بورس‌ها عرضه می‌شوند و مورد داد و ستد قرار می‌گیرند ممکن است استانداردهای متداول اطلاع رسانی یا معاملاتی و بحث ریسک و بازده را نداشته باشند. بعضی ابزارهای استاندارد و متعارفی مثل سهام شرکت‌ها، اوراق بدهی و …وجود دارد ولی بعضی ابزارها نیز وجود دارند که ممکن است از ویژگی‌های ریسک و بازده یا اطلاع رسانی و معاملاتی برخوردار نباشند و شرایط ویژه‌ای داشته باشند، برای این ابزارها بازاری تدارک دیده شده است به نام بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای که ممکن است اسامی متنوعی در بورس‌ها داشته باشد؛ و این ابزارها برای سرمایه گذاران حرفه‌ای قابلیت معامله و داد و ستد پیدا می‌کند.

احسان مرادی؛ مدیرعامل تامین سرمایه کاردان:

بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای محاسن خوبی دارد، یک از محاسن آن این است که افزادی که در آن حضور دارند ریسک‌هایی را پذیرفته‌اند که شرکت‌هایی که به تازگی وارد فرآیند بورس شده و وارد بازار سرمایه می‌شوند و می‌توانند از نوع استارتاپی یا دانش بنیان باشند، سودشان می‌تواند دستخوش نوسانات بالای مثبت یا منفی شود. طبیعتا انتظار می‌رود افرادی وارد این بازار شوند که دانش بیشتری از متوسط عموم بازار نسبت به شرکت‌های دانش بنیان داشته باشند.

حسین میری؛ کارشناس بازار سرمایه: به طور کلی ایجاد بازار سرمایه گذاری حرفه‌ای در کشور اتفاق خوبی است هرچند که اجرای دقیق آن ممکن است بسیار سخت بوده و عملی نباشد. در سال‌های گذشته همواره بخشی از اتفاقات بدی که در بازار سرمایه رخ داده است ناشی از سرمایه گذاری‌ها و رفتار سرمایه گذارانی بوده است که شاید برای تصمیم گیری در بازار از پختگی و بلوغ کافی برخوردار نبوده و اطلاعات لازم را نداشته‌اند و با رفتار هیجانی و نامناسب و اقدامات این افراد در بازار آثار زیانباری بر کلیت بازار سرمایه شاهد بودیم.

حسن رضایی پور؛ مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین: با توجه به اتفاقاتی که رخ داده است و ریسک‌هایی که برای سرمایه گذاران در بازار سرمایه موجود است و هر روز نیز بیشتر می‌شود، احتمالا این بازار طراحی شده است تا افرادی را که اقرار نامه سرمایه گذاری حرفه‌ای را امضا کرده‌اند از سایر بازارها جدا کنند تا در محدوده خاصی از بازار بتوانند فعالیت کنند که باید منتظر قواینن و دستورالعمل‌های آن باشیم تا ببینیم به چه صورت عملیاتی خواهد شد ولی به نظر می‌رسد احتمال این که این بازار بتواند در کلیت بازار سرمایه تاثیری بگذارد وجود نداشته باشد زیرا این نوع از تقسیم بندی بازارها را تا کنون شاهد نبوده‌ایم.

سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه: پیشران اقتصادی کشور شرکت‌های دانش بنیان هستند که هنوز به مرحله ثبات و سود دهی نرسیده‌اند و اکثرا مشکلات تامین مالی برای توسعه داشته و همجنین نیاز به ثبات از طرف سهامداران خود دارند.

رضا اعلایی، کارشناس بازار سرمایه: تقسیم بندی سرمایه گذاران به حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای درست نیست و مشابه آن را در هیچ کشوری نداریم و این یک اختلال در بازار است و هرگونه دستکاری در بازار می‌تواند مکانیزم تعادلی قیمت را در بازار بهم بریزد.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!