بورس کالا

سنگ آهن ۱۵۰ دلاری می شود؟

به گزارش سرمایه ایرانی، به گفته تحلیلگرانی که پس از اقدامات محرک اخیر در منطقه خاورمیانه، برآوردهای خود را از رشد تقاضا در چین افزایش داده بودند، قیمت سنگ آهن دریایی در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به ۱۵۰ دلار در هر تن افزایش خواهد یافت.
چشم‌انداز قیمت با برآوردهای قبلی ۱۳۰ دلار در هر تن و سطح روز دوشنبه هفته قبل یعنی رقم ۱۳۵ دلار در هر تن مقایسه می‌شود. با این حال، طبق داده‌های شرکت مشاوره Steelhome، این میزان هنوز بسیار پایین‌تر از رکورد ۲۳۲.۵ دلار در هر تن است که در ماه می ۲۰۲۱ ثبت شده بود. سنگ آهن در هفته‌های اخیر پس از آنکه دولت مرکزی چین از مجموعه‌ای اقدامات برای احیای اقتصاد در حال رشد خود، به‌ویژه بازار بیمار املاک، رونمایی کرد، افزایش یافت. چین بیش از دو سوم سنگ آهن جهان را خریداری می‌کند و تقاضای آن قیمت‌های جهانی و برنامه‌های تولید را توسط معدنچیان برجسته مانند BHP و Vale تعیین می‌کند. قیمت‌ها پیش از این در سال ۲۰۲۳ به دلیل صادرات قوی‌تر از حد انتظار فولاد چین و تقاضای فزاینده از بخش‌های زیرساختی و تولیدی که تا حدی کاهش بخش املاک را جبران کرده است، انتظارات را نادیده گرفته است.
تحقیقات BMI نشان می‌دهد انعطاف‌پذیری قیمت‌ها به دلیل احساسات مثبت نسبت به امیدهای محرک چین در سرزمین اصلی، کاهش موجودی انبارها و تقاضای شدید بخش‌های غیرمالی این کشور از جمله ماشین‌آلات، کشتیرانی، خودروها و زیرساخت‌ها ادامه خواهد یافت. به گفته برخی تحلیلگران، واردات سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ ممکن است به رکورد بالایی برسد، در حالی که برخی دیگر فکر می‌کنند که می‌تواند دومین سال تولید از بالاترین سطح از سال ۲۰۲۰ باشد، زمانی که تولید فولاد به ۱.۰۶۵ میلیارد تن رسید. قیمت‌ها نیز با عرضه نسبتاً محدود در سال آینده حمایت خواهد شد.
بر اساس یادداشت تحقیقاتی CICC، عرضه جهانی سنگ آهن دریایی ممکن است تا ۳.۸ درصد افزایش یابد. اما تحلیلگران اضافه می‌کنند که تقاضا در خارج از چین نیز در حال افزایش است که منجر به رقابت برای محموله‌ها می‌شود. دیوید کاچوت، مدیر تحقیقات Wood Mackenzie گفت: در خارج از چین، انتظار می‌رود تقاضای سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ بهبود یابد که ناشی از تقاضای قوی هند و کمی بهبود تقاضای از دست رفته در دو سال گذشته در اروپاست. پی هائو، تحلیلگر کارگزاری بین‌المللی FIS گفت: چین همچنین احتمالاً شاهد افزایش اندکی در عرضه قراضه فولاد در سال آینده خواهد بود. او خاطرنشان کرد که کارخانه‌های چینی از حمایت سیاسی زیادی برای خرید بیشتر از خارج از کشور برخوردار نیستند. قراضه خوراک اصلی در فولادسازی بر پایه کوره قوس الکتریکی (EAF) است و در فولادسازی بر پایه کوره اکسیژن پایه کوره بلند (BF-BOF) استفاده می‌شود.
تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌ها در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد، زمانی که انتظار می‌رود محموله‌ها افزایش یابد و به ویژه اگر پکن تصمیم بگیرد تولید فولاد را محدود کند. پکن تولید فولاد را در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ کاهش داد تا انتشار کربن را کاهش دهد، اما امسال به دلیل نگرانی‌ها در مورد اقتصاد، این سیاست را تاکنون اجرا نکرده است. BMI میانگین چشم‌انداز قیمت خود را برای سال آینده با ۲۰ درصد افزایش به ۱۲۰ دلار رسانده است، در حالی که گلدمن ساکس برآورد خود را با ۲۲ درصد افزایش به ۱۱۰ دلار رسانده است. پیش‌بینی Wood Mackenzie هشت درصد بیشتر و ۱۰۸ دلار است. این در مقایسه با میانگین ۱۱۹ دلار در سال جاری تاکنون است. با این حال، تحلیلگران محدوده وسیع‌تری را بین ۹۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تن برای سال آینده پیش‌بینی می‌کنند که تا حدی به دلیل عدم اطمینان در مورد سقف فولاد و مداخله بالقوه دولت مرتبط است. تاکنون در سال ۲۰۲۳ قیمت‌ها از ۹۹ دلار تا ۱۳۷ دلار در هر تن متغیر بوده است.

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!