بورس کالا

سهم ۰.۳ درصدی شیمیایی‌ها در بازار سرمایه 

به گزارش سرمایه ایرانی، ایران به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز در محدوده جغرافیایی خود، همواره در حوزه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی فعال بوده است؛ همچنین به دلیل سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای که در سالیان گذشته در بخش پتروشیمی و صنایع مرتبط با آن صورت گرفت، شرکت‌های پتروشیمی و به تبع شرکت‌های شیمیایی متعددی در سراسر ایران تاسیس شد.
از میان شرکت‌های فعال در صنعت شیمیایی، ۹ شرکت در بازار سرمایه‌پذیرش ‌شده‌اند که در جدول شماره ۱، اطلاعات قابل توجه متعلق به شرکت‌های فعال‌پذیرش‌شده در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران را مشاهده می‌کنید. ارزش بازار شرکت‌های صنعت در حدود ۰.۳ درصد ارزش بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد که حاکی از کوچک مقیاس بودن صنعت است.
برای داشتن دید بهتر نسبت به سود و زیان، آیتم‌های مهم و اثرگذار بر صنعت را بررسی خواهیم کرد. مطابق با نمودار ۱ مبلغ فروش این صنعت در چهار فصل اخیر نوسان بالایی نداشته و در کانال ۲ تا ۲.۵ همتی نوسان کرده است که نسبت به مدت مشابه رشد ۴۰ درصدی نشان می‌دهد. از لحاظ فروش دلاری تقریبا صنعت رشد خاصی نداشته است. همچنین حاشیه سود صنعت نوسان بالایی نداشته و شرکت‌ها با توجه به اینکه کمتر مشغول قیمت‌گذاری دستوری بوده اند توانسته است همپای هزینه‌ها رشد درآمد را داشته باشند.
در بین شرکت‌های صنعت شکلر، کلر و شاملا به دلیل استخراج از معدن و داشتن هزینه‌های ریالی و فروش دلاری حاشیه سودهای بین ۵۰ تا ۶۰ درصدی را دارند و هر سه شرکت به دلیل داشتن طرح‌های توسعه ای قطعا سودآوری مناسبی در سال‌های آتی برای سهامداران رقم خواهند زد. از طرفی شملی تازه وارد نیز با توجه به فروش‌های مناسب و ظرفیت‌های ایجاد شده در شرکت زیرمجموعه می‌تواند گزینه مناسبی از لحاظ بنیادی قلمداد شود. همچنین شکام نیز به دلیل رویکرد حضور در صنعت دارو در مدت اخیر سرمایه‌گذاری‌های مناسبی داشته است که می‌تواند در سال‌های پیش رو سود خوبی را محقق سازد.

  • علی اسکینی – کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۵۳۵ هفته نامه اطلاعات بورس

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!