بورس کالا

خروج زود هنگام طلا از بورس کالا خطرناک است

ابراهیم سماوی در گفت و گو با « سرمایه ایرانی» در خصوص عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارزی گفت: بعد از آزادسازی واردات طلا به کشور بسیاری از صادرکننده گان شرکت های تولیدی که عموما هم کامودیتی محور هستند از جمله شرکت های پتروشیمی ،فولادی ،پالایشی و غیره برای شانه خالی کردن از تعهدات ارزی و فروش ارزهای خود در مرکز مبادله ،شمش طلا وارد می کردند در بازار آزاد و در بورس بفروش می رساندند اما اخیرا بانک مرکزی این روش را تغییر داد و واردات شمش طلا را مشروط به عرضه در مرکز مبادله ارز و طلا کرد.

وی افزود: با توجه به آمار های گمرک،واردات شمش طلا به کشور در ۹ ماه سال جاری نزدیک به ۱۹ تن بوده در حالی که سال گذشته میزان واردات طلا نزدیک به صفر بوده است این نشان می دهد که شرکت ها روندی را در پیش گرفته بودند که بتوانند تعهدات ارزی خود را به نوعی دور بزنند. که باید توجه داشت این مشکل از بخشنامه سابق بانک مرکزی بود اما در بخشنامه جدید شرکت ها را به فروش شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا ملزم کرده است که این بخشنامه از ۷ دی ماه برای کلیه شرکت ها لازم الاجرا شده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: لازم به توضیح است که بسیاری از شرکت های صادرکننده با فروش محصولات خود با ارزی که به دست می اوردند شمش طلارا خریداری کرده و به آسانی به قیمت روز به فروش می رساندندو از این راه سرمایه در گردش مورد نیاز خودرا تامین و دوره بازگشت حاصل از صادرات طولانی و بلند مدت نمی شد اما با توجه به اینکه شیوه نامه شفاف و مشخصی برای عرضه شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا تعریف نشده و ساختاری وجود ندارد.صادرکنندگان و واردکنندگان را برآن داشت تا نامه را برای وزیر اقتصاد و دارایی ارسال کنند.

سماوی ادامه داد: دراین نامه صادرکنندگان و واردکنندگان با توجه به مهیا بودن بستر بورس کالا برای فروش شمش طلا در این بازار خواستار ادامه این روند شدند و همچنین معافیت واردات شمش طلا از دیگر درخواست های آنان بود چرا که این روش وجوه نقدی را که حاصل از صادرات بوده را به شکل شمش وارد و به ریال تبدیل کرده تا تولید از مدار خارج نشود.

وی افزود: در صورت عدم تحقق یافتن این مسئله باقی ماندن شمش طلا در دست تولیدکنندگان سرمایه در گردش دچار مشکلات بسیار و تحمیل هزینه های هنگفت به شرکت ها می شود برای جبران این موضوع باید از طریق بانک تسهیلات دریافت کنند . تامین مالی سرمایه در گردش هزینه بهره ای دارد که شرکت باید متقبل شود که همان هزینه های مالی هستند و از جانبی هم توانایی پوشش هزینه های جاری خود را ندارند که در صورت بروز این اتفاق آنها با چالش ها و بحران هایی روبرو خواهند شد. .

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه شمش طلا خبر خوبی برای کشور نیست گفت:پیشنهاد می‌شود تا زمان فراهم شدن بسترهای لازم در مرکز مبادلات ارز و طلا برای معاملات شمش طلا، معاملات طلا در بورس کالا طبق رویه قبلی انجام گیرد تا از بروز مشکلات جدید جلوگیری شود

منبع خبر : سرمایه ایرانی

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!