اخبار ویژهبورس و بازارهای مالی

رشد بورس در سایه حمایت دستوری

آیا بسته حمایتی می تواند منجی این روزهای سخت بورس شود؟  

 

  زیرا به دلیل پایین بودن حجم نقدینگی معامله‏گران حقیقی وابهام‏ های موجود پیرامون صنایع بورسی ازجمله  نامشخص بودن نتیجه مذاکرات هسته‏ای، افزایش تورم وکاهش قیمت‏های جهانی، سیاست ‏های‏ پولی که توسط بانک‏های مرکزی کشورهای مهم اقتصادی دنیا در پیش گرفته شده و همچنین نامشخص بودن سیاست‏های اقتصادی دولت در لایحه بودجه سال آینده کشور، درمجموع باعث شده تا هنوزمولفه‏هاو پارامتر‏های لازم برای بازگشت پرقدرت شاخص بورس تهران  به روز‏های اوج خود وجودنداشته باشد.

بسته‏ حمایتی،نیز مانع خروج نقدینگی‏‌ها نشد

بررسی بازار نشان می‏ دهد که به‌رغم حمایت‌های دستوری صورت‌گرفته از بورس تهران و قرارگرفتن شاخص بورس بر مدار صعودی، اما همچنان معامله ‏گران حقیقی در حال خروج سرمایه‏ های خود از بازارسهام هستند. سیاستگذار بورسی در روز‏های گذشته از یک بسته حمایتی ۱۰‌بندی رونمایی کرد که ابهامات زیادی به‌همراه دارد، چراکه مسئولین بار‏ها به بهانه حمایت از بازار سهام از بسته‌های حمایتی مختلف رونمایی کرده که تقریبا هیچ‌کدام از آنها تاکنون نتوانسته است  اعتماد سهامداران را به بازار سهام برگرداند، از سوی دیگر بار‏ها شاهد بودیم  که دخالت در بازارآزاد و از جمله بورس، سازوکار آن را به‌هم می‌ریزد که می‏تواند تبعات منفی بیشتری در روز‏های بعد به‌دنبال داشته باشد. این در حالی است که بازار در شرایط فعلی بیش از حمایت‏‏ های دستوری، نیازمند تغییرات بنیادی است و صعود متوالی شاخص بورس و ورود پول‌های جدید به این بازار نیازمند رفع ابهامات و ریسک‏های سیستماتیک بازار است. به همین دلیل به نظرمی‏ رسد بسته حمایتی جدیدسیاستگذار بورسی  به تنهایی نمی‏ تواند منجی این روزهای سخت بورس تهران باشد.

بررسی حضور صندوق توسعه ملی در بورس

در هفته گذشته خبر حمایت صندوق توسعه ملی از بورس منتشر شد. یکی از ابهام‏ های این حمایت، نحوه سرمایه ‏گذاری در بورس است . زیرا هنگامی که یک پول زیاد  می‌خواهد به بازار سهام تزریق شود، باید به گونه‌ای باشد تا هم شاخص‌کل و هم شاخص هم‌وزن به‌صورت همگرا رشد کنند تا این رشد باعث تر‏غیب فعالان بازار نسبت به سرمایه‏ گذاری در بورس شود. اما اگر بخش زیادی از پول این صندوق در سهم ‏های بزرگ و اصطلاحآ شاخص ساز بازار سرمایه وارد شوند، این رفتار باعث می ‏شود تا  شاخص‌کل بورس روند صعودی و شاخص هم‌وزن روند نزولی بپیماید و در نتیجه بازدهی واقعی سهامداران کمتر از بازدهی شاخص‌کل شود. طبیعی است در این صورت معاملات صندوق توسعه ملی در بورس از ریسک‏ های موجود در بازار کم نخواهد کرد و این صندوق بین نسلی نمی‏ تواند در بلند مدت از کلیت بازار حمایت کند.

رشدبورس در سایه حمایت دستوری

چند ماهی است بازارهای جهانی تحت‌تاثیر سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها و اخباری که در خصوص افزایش  تورم وسیاست‏ های پولی کشور‏های مختلف، به دنیا مخابره می‌شود، دچار افت و خیزهای زیادی شده است و عملا در یک حالت رکودبه سر می‏برند. با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ بهره ایالات‌متحده در بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی سال‌۲۰۰۸ قرار دارد، و همچنین میزان تولید چین نیز در ‌ماه اکتبر به‌‌‌‌‌‌‌‌طور غیرمنتظره‌‌‌‌‌‌‌‌ای کاهش یافته است، این موضوع، نگرانی‌های گسترده‌ای را در مورد کاهش تقاضای نفت‌خام در ‌ماه‌های آینده ایجاد  کرده است. به ویژه پس از اینکه کشور چین  سیاست سختگیرانه‌‌‌‌‌‌‌‌اش را در‌برابر کووید صفر تکرار کرد، باعث شد تا بازار‏ها نسبت به هرگونه خبرو یا شایعه  درخصوص این کشور حساس شوند. این موضوع بر میزان تقاضای نفت خام چین تاثیر منفی گذاشته و باعث کاهش قیمت جهانی نفت خام شده است. از سویی دیگر، ادامه درگیری‏ ها میان روسیه و اوکراین و افزایش تورم باعث شده تا بانک‏ های مرکزی کشورهای مختلف دنیا، نرخ بهره بانکی را برای مهار تورم افزایش دهند که همچنان احتمال رکود در اقتصاد‏های جهانی وجود دارد. در چنین شرایطی است که  به نظر می‏رسد شاخص بورس تهران در هفته گذشته تنها تحت‌تاثیر حمایت‌های دستوری صورت‌گرفته از بازار، رشد کرده است، و طبیعی است در صورتی‌که شاهد کاهش ریسک‏های سیستماتیک پیرامون بورس و شرکت‏های بورسی نباشیم، این رشد می‏تواند مقطعی و کوتاه مدت باشد، مگر اینکه درهفته‌های آینده بازارسهام با شوک‌های مثبت جدیدی همراه شود.

نوشته : رضا اخلاق پور

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!