اخبار ویژه

کاهش شاخص قدرت خریداران حقیقی، زنگ خطری بر بورس

 در حال حاضر چند موضوع بر میزان  تقاضا در بورس تاثیرمنفی گذاشته است. نامشخص بودن نتیجه مذاکرات و  نگرانی فعالان بازار پیرامون صدوربخشنامه‏های خلق ساعه دولت مثل تغییرعوارض صادراتی، نرخ خوراک پتروپالایشی‏ها، حقوق مالکانه معادن ازجمله عواملی است که مانع رشد تقاضا و شاخص کل بازارسرمایه شده است. موضوع دیگر، اختلاف نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما است. در روز‏های اخیراین اختلاف نرخ به حدود ۳۰درصد نزدیک شده است. به این ترتیب شرکت‌هایی که باید ارز صادراتی خود را در سامانه نیما بفروشند، با زیانی نزدیک به ۳۰درصد از این ناحیه روبروهستند. این موضوع باعث کم توجهی فعالان بازار به خرید سهام برخی شرکت‌ها از جمله پتروشیمی‏ها شده است. ضمن اینکه، وضع تحریم‏های جدید علیه برخی شرکت‏های پتروشیمی نیز مزید علت شده و باعث کاهش تقاضا برای خرید سهام شرکت‏های پتروشیمی در بورس شده است. از طرفی (دیگر)، قطعی برق برخی صنایع در تابستان نیز باعث نگرانی فعالان بازارسرمایه شده است، چرا که هنوز اثرات دقیق قطعی برق کارخانجات بر فعالیت شرکت‏ها مشخص نشده تا فعالان بازار بتوانند تصویری واضح تر‏ی از وضعیت سودآوری، تولید و فروش شرکت‏ها داشته باشند.

 

اثرسیاست های اقتصادجهانی بر بازارسرمایه

در کنارعوامل داخلی، موضوع‏های دیگر‏ی نیز درسطح بین‏‏المللی اتفاق افتاده که بر شاخص بورس تهران تاثیر دارند. یکی از این موضوع ‏‌ها، افزایش نرخ بهره آمریکا است. در هفته‏های گذشته، بانک مرکزی آمریکا – فدرال رزرو – نرخ بهره این کشوررا به میزان ۷۵صدم  افزایش داد که باعث کاهش قیمت کالاها از جمله کامودیتی‏ها در بازار‏های جهانی شد. افت قیمت‏های جهانی کالا‏ها، ریسک بزرگی برای شرکت‏های صادرات محوراست وبا تخفیفی که شرکت‌های ایرانی از جمله پتروشیمی‌ها در فروش خود لحاظ می‌کنند، سودآنها کم خواهد شد. این موضوع در کنار تحریم چند مجتمع پتروشیمی، باعث شد تا در روزهای گذشته، میزان تقاضا و قیمت برای خرید سهم شرکت‌های صادرات محور ازجمله پتروشیمی‌ها وصنایع  کامودیتی محور در بورس کاهش پیدا کند.

 

واکنش مثبت بورس به یک استیضاح

انتشار خبر استیضاح وزیر صمت، واکنش مثبت فعالان بازارسرمایه را به همراه داشت. بطوری که پس از اعلام خبر استیضاح وزیر صنعت، تقاضا برای خرید نمادهای گروه خودرویی در بورس افزایش یافت و به نظر می رسد همچنان نمادهای ارزنده این گروه در کانون توجه فعالان بازار سرمایه قرار داشته باشند.

 

دورفتار متفاوت از پالایشی ها

در حالی که پس از حمله روسیه به اوکراین وبه دنبال آن افزایش قیمت جهانی نفت خام ونرخ کرک اسپیرد؛ تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های پالایشی در بورس افزایش یافت، اما درروزهای گذشته و پس ازانتشار گزارش‏های غیرشفافی که برخی از شرکتهای پالایشی به بازار مخابره کردند، سرمایه‌گذاران کمی دچار تردید شدند. تصمیم نهایی درخصوص نرخ خوراک شرکت‌های پالایشی – که یکی از ابهام های مهم این صنعت است – را دولت می‌گیرد و مشخص نیست در نهایت چه نرخی برای محصولات پالایشی اعلام شود؟ بنابراین پیش‌بینی می شود تا زمانی که ابهام در خصوص نرخ خوراک پالایشی ها رفع نشود و گزارش‏های  حسابرسی شده شرکت‏های پالایشی قطعی و اعلام نشود، احتمالآ تقاضا برای خرید سهام پالایشی‏ها در بورس با استقبال چشمگیری روبرو نخواهدشد.

 

شاخص قدرت خریداران حقیقی کاهش یافته است

در کنارعوامل داخلی و خارجی اثرگذار بر بازار سرمایه، موارد دیگری نیزوجود دارد که نشان می دهد قرار نیست شاخص کل بازار سهام فعلا رشد قابل توجهی داشته باشد. یکی از این موارد؛ کاهش حجم معاملات و شاخص قدرت خریداران حقیقی است. در حالی که اخیرا قدرت خریداران حقیقی نسبت به فروشندگان حقیقی افزایش یافته بود، اما در چند روز گذشته مجددآ این شاخص کاهش پیدا کرد و به زیر عدد یک رسید. از طرفی دیگر، بررسی بازار نشان می دهد خروج پول حقیقی نیز دوباره شدت گرفته است. بنابراین در مجموع به نظر می رسد در شرایط فعلی نباید انتظار رشد چشمگیری برای شاخص کل بازار سهام متصور بود ودرصورتی که خبر خوشی به بازارسرمایه  مخابره نشود که باعث رشد ارزش معاملات شود و قدرت خریداران حقیقی را افزایش دهد، احتمالآ روند فرسایشی شاخص کل همچنان ادامه داشته باشد.

منبع : نسل فردا

امتیاز به خبر
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
error: Content is protected !!